Wouter Hoeffnagel - 13 juli 2015

NEN vertaalt ISO/IEC 20000 normen voor IT-servicemanagement

NEN introduceert de Nederlandse vertaling van de norm ISO/IEC 20000 deel 1, 2 en 3. De norm stelt organisaties in staat IT-diensten aan te bieden conform de eisen die aan de dienstverlening zijn gesteld. Daarnaast kunnen afspraken worden afgestemd en vastgesteld voor het uitvoeren van IT-diensten rond software en computersystemen.

Het gaat om de volgende normen:

  • NEN-ISO/IEC 20000-1 ‘Servicemanagement - Deel 1: Servicemanagementsysteemeisen’ - Deze norm beschrijft het ontwerp, de transitie, levering en verbetering van diensten om te voldoen aan eisen die aan de dienstverlening zijn gesteld.
  • NEN-ISO/IEC 20000-2 ‘Servicemanagement - Deel 2: Richtlijn voor toepassing van servicemanagementsystemen’ - Deze norm geeft organisaties voorbeelden en suggesties om NEN-ISO/IEC 20000-1 te interpreteren en toe te passen. Ook omvat de norm onder andere verwijzingen naar andere delen van ISO/IEC 20000 en andere relevante normen.
  • NEN-ISO/IEC 20000-3 ‘Servicemanagement - Deel 3: Richtlijn voor het definiëren van het toepassingsgebied en de toepasbaarheid van ISO/IEC 20000-1’ bevat richtlijnen voor het definiëren van het toepassingsgebied, de toepasbaarheid en het aantonen van conformiteit met de in ISO/IEC 20000-1 genoemde eisen.