Wouter Hoeffnagel - 06 juli 2015

HeForShe moet rechten van mannen en vrouwen gelijk trekken

Mannen en vrouwen hebben nog steeds geen gelijke rechten. We kennen wereldwijd slechts 20% vrouwelijke politici. Slechts 50% van de vrouwen heeft betaald werk. Daarbij verdienen ze nog steeds minder dan mannen in dezelfde functie. Meer dan 1/3 van de vrouwen wordt geconfronteerd met geweld. Redenen genoeg voor Schneider Electric om deel te nemen aan HeForShe: deze solidariteitscampagne van de Verenigde Naties betrekt mannen als bondgenoten om meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen te realiseren.

HeForShe moedigt mannen aan veranderingen door te voeren die vrouwenrechten ten goede komen. Obama, prins Harry, filmsterren zoals Matt Damon en tal van politici hebben al kenbaar gemaakt te willen helpen in de strijd tegen ongelijkheid. Inmiddels hebben al bijna 330.000 mannen aangegeven dat vrouwen dezelfde sociale, politieke en economische rechten als mannen moeten krijgen.

Uitbreiding doelgroep en missie
De overkoepelende missie van HeForShe is om tegen juli 2015 een miljoen mannen te hebben gemobiliseerd om duurzame gelijkheidsprogramma's te ontwikkelen voor gemeenschappen over de hele wereld. Om deze doelstelling te realiseren, richt HeForShe zich niet alleen maar op het aanspreken van individuen. UN Woman wil deze doelgroep verbreden en start daarom het nieuwe initiatief IMPACT 10x10x10. Dit project heeft tot doel een pilotgroep van 10 regeringen, 10 bedrijven en 10 universiteiten van over de hele wereld bij de beweging te betrekken.

UN Woman focust zich naast publieke en private organisaties ook op overheidsfunctionarissen, maatschappelijke organisaties, universiteiten en scholen. Door meerdere partijen bij elkaar te brengen, kunnen zij gezamenlijk voor meer impact zorgen bij het verdedigen, meten en promoten van gendergelijkheid.

Beloften Schneider Electric
Naast Schneider Electric hebben ook andere organisaties hun medewerking verleend aan het nieuwe initiatief. Het gaat hierbij om Accor Hotels, the Koç Group, PriceWaterhouseCoopers, Tupperware Brands, en Unilever.

Schneider Electric belooft tegen het einde van 2017 te voldoen aan de volgende toezeggingen:

  • Het verhogen van de vertegenwoordiging van vrouwen in de gehele organisatie. Nu maakt nog 29% van de vrouwen deel uit in het management en in technische functies. Dit percentage moet in 2017 40% zijn. Daarnaast wil het concern 35% meer vrouwen in sleutelposities hebben.
  • Het gelijkstellen van de salarissen wereldwijd, over 85% van het personeelsbestand.
  • Het betrekken van de leiders van het concern bij het creëren van een bestuursorgaan dat zich wijdt aan het gelijkheidsprogramma.