Redactie - 05 juli 2015

Facebook maakt YouTube-achtige reclames mogelijk

In eerste instantie wordt de functie alleen via iPhone uitgetest. Ze heet in het Engels 'Suggested videos' (gesuggereerde video's). Een aantal bedrijven werkt al in de experimentele fase mee, zoals de Fox Sports en NBA, de Amerikaanse basketcompetitie.

Bedoeling is dat gebruikers video's aangeraden krijgen die in het verlengde zitten van wat ze eerder bekeken.

Verdeelsleutel
Facebook wil met de advertenties, zoals YouTube (dat gelieerd is met Google), het verspreiden van video's lonend te maken. Facebook neemt de verdeelsleutel van YouTube over (45-55) maar zou de publiciteit anders organiseren. Vooral tussen clips zou publiciteit komen, en de verdeelsleutel wordt afhankelijk van de lengte van de clip. Als de eerste 1 minuut duurt en de tweede 4 minuten, krijgt de eerste provider 1 vijfde van de 55 procent, en de tweede 4 vijfden.

YouTube plaatst advertenties voor de eerste clip en soms tussendoor bij langere clips.

Op dit ogenblik worden volgens cijfers van het bedrijf dagelijks ruim 4 miljard clips via Facebook bekeken. Volgens een Facebookmededeling zou het aanbod veel groter zijn als er verloning aan gekoppeld is.

In samenwerking met Datanews.be