Wouter Hoeffnagel - 30 juni 2015

'De juiste beslissingen nemen is moeilijker dan tien jaar geleden'

Het is tegenwoordig voor IT-managers veel moeilijker de juiste beslissingen te maken dan tien jaar geleden. 66% van de managers geeft aan hier tegenwoordig meer moeite mee te hebben. Managers stellen dat dit vooral wordt veroorzaakt door de snelle ontwikkeling van technologie. Tweederde van de IT-beslissers (62%) heeft investeringen gedaan in software en hardware die nooit in de praktijk gebruikt is.

Dit blijkt uit onderzoek van Rackspace onder 250 IT-beslissers. De uitdaging voor IT-managers ligt in het vinden van de juiste tools om de bedrijfsapplicaties en -infrastructuur op een effectieve manier te beheren. Meer dan de helft (51%) van de ondervraagden geeft aan ooit technologie te hebben geïmplementeerd waar medewerkers nooit goed gebruik van hebben kunnen maken. Bijna driekwart van de respondenten (74%) stelt dat de belangrijkste reden hiervoor was dat de technologie in de praktijk ingewikkelder bleek dan bij aankoop werd gedacht.

Geen ruimte voor downtime
Er is geen ruimte meer voor downtime om software-updates uit te voeren omdat de kosten voor het wegvallen van het systeem simpelweg te groot zijn voor organisaties. Het up-to-date houden van systemen ligt echter nog steeds op het bordje van IT-managers. 19% van de IT-managers geeft aan dat medewerkers tijdens een update geen toegang hebben tot het internet.

Bert Stam, Regional Manager CEMA van Rackspace: “Het is een spannende tijd voor IT-afdelingen. Technologie heeft zonder twijfel de manier waarop we werken veranderd en hangt nauw samen met de manier waarop bedrijven functioneren en werken. De technologie verandert echter sneller dan ooit. Dit brengt mooie kansen voor bedrijven, maar ook uitdagingen en problemen. Technologie stelt IT in staat niet langer gezien te worden als een kostenpost, maar juist door het verbeteren van productiviteit en efficientie waarde toe te voegen aan het bedrijf.”

Falen van IT wordt publiekelijke veroordeeld
“Aan de andere kant, als kritiek onderdeel van bedrijfsprocessen is er een gevoel van kwetsbaarheid als een belangrijk project spaak loopt. Daarbij komt dat het falen van IT niet langer alleen een interne zaak is, maar vaak publiekelijk wordt veroordeeld.”

Toch kunnen organisaties zeker leren van projecten uit het verleden, zo blijkt uit het onderzoek. De belangrijkste lessen die beslissers hebben getrokken zijn onder andere:

  • Begin met de ‘wat’-vraag. Het lijkt simpel, maar goed gedefinieerd hebben wat de doelstellingen van het project zijn helpt bij het succesvol voltooien van het project.
  • Doe gedegen vooronderzoek. 42 procent van de respondenten geeft aan meer achtergrondonderzoek te doen voordat zij weer in nieuwe technologie investeren.
  • Stel haalbare doelen op. Stel niet alleen projectdoelstellingen op, maar ook business-doelstellingen, zoals besparingen of verhoogde productiviteit.
  • Second opinion belangrijk. 28 procent geeft aan dat ze achteraf graag met derden hadden gepraat over het project en het delen van best practices.
  • Zorg voor een goed team. 32 procent van de respondenten gaf aan dat ze bij een nieuw project eerst zouden zorgen voor een goede infrastructuur en goede mensen om het project uit te voeren.
  • Educatie niet onderschatten. 41 procent van respondenten geeft aan dat ze de volgende keer zouden investeren in een goede scholing van medewerkers om het optimale uit het systeem te halen.

Betrouwbare partner
Stam vervolgt: “Veel organisaties bevinden zich in een fase waarin het niet realistisch is dat zij van alle technologie die hun organisatie in gebruik heeft precies weten hoe ze die optimaal moeten inzetten. Door te zoeken naar een betrouwbare partner voor het aanschaffen en beheren van de juiste IT, kunnen zij zich concentreren op het toevoegen van waarde aan hun organisatie. En vergeet niet: eigenlijk is geen enkele slechte beslissing een verspilling. Het leren van fouten kan immers helpen om de organisatie sterker te maken.”