Redactie - 26 juni 2015

Survival of the fastest

Onze IT-mogelijkheden nemen in rap tempo toe. De impact daarvan op onze maatschappij is dagelijks zichtbaar. Het zet je al snel op achterstand als je niet meebeweegt met die veranderende toepassingen. Bedrijven die falen om snel te volgen, krijgen het steeds moeilijker en raken steeds verder achter.

Geen Blockbuster
Een beroemde vergelijking is die tussen Blockbuster, de videoverhuurketen, en Netflix, de online video-aanbieder. Beide bedrijven bedienen dezelfde doelgroep: mensen die tegen betaling op een door hen gekozen moment een video willen zien. Blockbuster bleef geloven in videoverhuur, haalde internet niet in huis en eindigde catastrofaal in een faillissement. Netflix kennen we daarentegen nog allemaal: de succesvolle Amerikaanse video-streaming dienst die intussen ook de Nederlandse markt bedient. Waarom faalde Blockbuster? Omdat zij niet op tijd begrepen dat via internet een veel snellere service mogelijk was; en daardoor de mogelijkheid hun klanten sneller te bedienen, niet oppakte.

De eerste les is dus: wees geen Blockbuster, gedraag je meer als Netflix. Wat kunnen we nog meer leren van dit voorbeeld? Van Netflix en andere succesvolle bedrijven in de tijd van web 2.0?

IT als business enabler
Allereerst zijn deze succesvolle bedrijven sneller, lichtvoetiger en qua data beter georganiseerd dan hun voorgangers. Zij begrijpen ook de data die ze verzamelen beter, kunnen het sneller analyseren en interpreteren. Natuurlijk hebben de meeste ook geen legacy om af te schrijven en zitten niet financieel vast aan oude verplichtingen.

Dat laatste betekent dat zij van elke opportunity die voorbij komt kunnen profiteren. Dat kunnen ze echter alleen maar als zij alert zijn: voorbereid op nieuwe kansen en mogelijkheden. Als zij hun huiswerk hebben gedaan en weten waar ze naartoe moeten bewegen; als de mogelijkheid zich aandient. Dat heeft niets te maken met het hebben van legacy. Die alertheid kan elke organisatie opbouwen.

Bedrijven moeten leren te begrijpen wat techniek voor hun markt, hun klanten en hun diensten kan betekenen, zeker als die techniek – zoals nu – snel verandert. IT verandert van een bezit op de balans naar een business enabler. Het personeel kan sneller, slimmer en met grotere flexibiliteit werken. Dat betekent dat je sneller kunt reageren dan je concurrent. Innovatieve organisaties hebben het kenmerk dat zij alles sneller kunnen doen dan hun concurrent. Daarmee verwezenlijken zij hun ultieme doel: de eerste op de markt zijn.

Snel, sneller, snelst
Ongeacht de markt waarin je je bevindt, gaat IT dus over snelheid. Alles kan nog steeds sneller. App-ontwikkeling gaat erom steeds sneller releases uit te kunnen rollen en daarmee de kwaliteit en actualiteit van die app (inclusief veiligheid) zo hoog mogelijk houden. Big Data gaat erover sneller beslissingen te kunnen nemen op basis van markt- en klantgegevens. Sterkere processoren en flash-storage creëren een snellere infrastructuur. Mobiliteit en collaboration-tools gaan over de snelheid waarmee medewerkers kunnen reageren en dus productiever kunnen worden.

Het is duidelijk dat de wens voor steeds hogere snelheden de drijver is van de meeste innovatie. Snelheid geeft vanzelf voordelen. Elke vernieuwing heeft altijd ergens een snelheidsaspect in zich verborgen. Een organisatie versnelt vanzelf als er een nieuwe techniek of nieuwe software beschikbaar wordt. Die snelheid maakt je niet direct beter of innovatiever, maar zorgt wel voor een groeiende bedrijfsperformance. En dus een betere positie in de markt.

Focus op de business
Het eerste waar je aan moet werken, is het wegwerken van de ballast van oude infrastructuren. Onderhoud en traagheid leiden niet alleen af, ze geven ook tegenwind aan een organisatie als die sneller vooruit wil. Automatisering kan de meeste werkzaamheden sneller uitvoeren, vaak heel veel sneller – en beter – dan mensen. Dus: automatiseer de infrastructuur. Cloud-diensten kunnen sneller worden ingezet dan ‘oude vertrouwde systemen’. Die zijn vaak een blok aan je been geworden.

Commoditiseer je hardware, je wilt geen tijd meer verliezen aan langdurige implementaties van bijzondere producten. De flexibiliteit moet in de software zitten, de hardware is of ‘van de plank’ of staat niet meer bij jou in huis. Een industriële IT-infrastructuur die de focus plaatst waar die hoort: op de business.

Geen stokpaardjes
Cultuur moet gericht zijn op de bedrijfsdoelstellingen. Er is vandaag de dag geen plaats meer voor technische koninkrijkjes; senior management moet zorgen dat die cultuur verandert. Affiniteit of liefde voor techniek hoeft niet te verdwijnen, maar mogen geen stokpaardjes worden. Techniek verdwijnt onder de motorkap en de systemen worden rij-klare auto’s waar men in moet gaan rijden, en niet aan moet gaan sleutelen (hoe leuk dat ook kan zijn).

‘Best of breed’ voor individuele componenten is snel aan het verdwijnen. Kant en klare datacenter-bouwstenen helpen mee de snelheid van een organisatie te vergroten. Converged Infrastructures en cloud-standaarden leveren dus waarde aan de business. Je zou gek zijn om ze niet in te zetten, de concurrent heeft het waarschijnlijk al gedaan.

Liever ‘Best of Suite’ dan ‘Best of Breed’
Bestaande bedrijven hebben natuurlijk nog veel legacy die web 2.0 bedrijven niet hebben. Des te meer reden om snelheid te maken de infrastructuur te vernieuwen en toekomstvast te maken. Des te meer reden om de cultuur in de organisatie om te buigen naar snelheid en lichtvoetigheid. Daar moet de focus van de IT-organisatie liggen: snelheid in alles wat je doet. Niet in technische modeparade‘s en maanden van nadenken over de beste componenten terwijl de organisatie schreeuwt om snelheid.

De verschillen tussen technische producten wordinen met de dag kleiner: beter een snelle ‘Best of Suite’ dan een trage ‘Best of Breed’. Uw organisatie heeft liever een snelle eenvoudige cloud-dienst dan een perfecte, alomvattende applicatie. De focus moet op de business-doelstellingen liggen – snelheid – en niet op de mooiste techniek. Hoe sneller de cultuur in uw IT-organisatie dit begrijpt, des te meer waarde dit aan uw bedrijf gaat leveren.

Door: Hans Timmerman, cto EMC Nederland