Wouter Hoeffnagel - 03 juni 2015

Mobiel bereik in Nederland is goed, maar niet 100%

In Nederland hebben we een goed mobiel bereik. Altijd en overal mobiel kunnen bellen en internetten is echter niet mogelijk. Er blijven factoren waardoor het soms niet lukt om verbinding te krijgen.

Dit concludeert Agentschap Telecom in het jaarbericht Staat van de Ether 2014. Afgelopen jaar was er volop discussie over het mobiele bereik in Nederland. Inwoners van de grensregio’s, maar ook uit de steden, klaagden dat ze regelmatig niet met hun mobiele telefoon konden bellen of internetten. Toch blijkt uit onderzoek dat wereldwijd gezien Nederland het land is met de grootste en beste mobiele dekking. Het bereik van het alarmnummer 1-1-2 is met 99% zelfs nog hoger; iets wat desondanks verder wordt verbeterd.

100% mobiele dekking is niet mogelijk
Toch zal een 100% mobiele dekking ook in Nederland niet mogelijk zijn. Volgens directeur-hoofdinspecteur Peter Spijkerman van Agentschap Telecom kunnen consumenten er zelf ook wat aan doen om hun eigen mobiele bereik te verbeteren. “Wees bewust dat bijvoorbeeld radiogolven extra gedempt worden door hoge gebouwen en begroeiing. Ook nieuwe huizen en kantoren zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd, dat ze vrijwel geen mobiele signalen doorlaten. En sommige nieuwe smartphones hebben een minder goede ontvangst dan oudere types. Dit kan komen omdat de antennes niet optimaal zijn ingebouwd in de nieuwe toestellen, als gevolg van de vele functies die zo’n smartphone heeft.”

In 2014 was er ook zorg over de mobiele bereikbaarheid van het alarmnummer 1-1-2. Onderzoek van Agentschap Telecom heeft uitgewezen dat de bereikbaarheid met de mobiele telefoon naar 1-1-2 goed is. Providers hebben afgesproken dat wanneer het alarmnummer niet via het eigen netwerk bereikbaar is, altijd naar het wel aanwezige netwerk van een andere operator wordt overgeschakeld. Desondanks zijn er plaatsen waar het alarmnummer met de mobiele telefoon met een minder grote waarschijnlijkheid bereikt kan worden. Dit zijn bijvoorbeeld locaties waar slechts één provider een netwerk beschikbaar heeft, dat ook nog vrij dun bedekt is.

Technisch
Daarnaast zijn er ook technische redenen waardoor de mobiele verbinding soms niet lukt. Aanbieders van telecommunicatie moeten er alles aan doen om storingen in hun netwerken te voorkomen, en het agentschap houdt hier toezicht op. In 2014 zijn er bij het loket Meldplicht Telecomwet 41 grote verstoringen gemeld. Het gaat hierbij om incidenten waarbij meer dan 100.000 mensen enkele uren niet kunnen bellen of internetten, of wanneer 1-1-2 niet gebeld kan worden. Het merendeel van deze grote telecomstoringen wordt veroorzaakt door fouten in hard- en software.

In de Staat van de Ether 2014 benadrukt Spijkerman het belang van die bewustwording dat telecom ook kan falen, de zogenoemde telekwetsbaarheid. “Wees als bedrijf of consument zelf ook voorbereid. Hoe afhankelijker je bent van een mobiele telefoon, hoe meer je dus voorbereid moet zijn op geen bereik.” Dit kan op meerdere manieren en is afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt. Controleer regelmatig in welke hoek van je huis of tuin de meeste ontvangststreepjes op je toestel zitten, of overweeg om het abonnement op de vaste telefoon aan te houden. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden om het mobiele bereik in en om het huis te verbeteren. Zo zijn er kleine basisstations, die het signaal via de vaste internetverbinding in huis veel verder verspreiden.