Wouter Hoeffnagel - 29 mei 2015

Nederlandse bedrijven investeren vooral in preventieve securitymaatregelen

Nederlandse bedrijven investeren ruim 80% van hun securitybudget aan preventieve maatregelen. Slechts 17% van het budget wordt uitgegeven aan maatregelen om cyberinbraken te detecteren en hierop te reageren. CGI stelt dat bedrijven zich meer zouden moeten richten op deze reactieve zijde, aangezien cyberinbraken simpelweg niet te voorkomen zijn.

CGI heeft PAC onderzoek laten doen onder 1.800 IT-beslissers bij Europese organisaties. Honderd Nederlandse bedrijven hebben meegewerkt aan het onderzoek. Nederlandse organisaties blijken relatief veel geld uit te trekken voor security. Wel besteden bedrijven in ons land relatief weinig geld aan oplossingen voor het detecteren van en reageren op cyberinbraken. Nederlandse organisaties trekken hier gemiddeld 17% van hun securitybudget voor uit. Zweedse bedrijven besteden het meeste geld aan het detecteren van inbraken en reserveren hiervoor 22% van het securitybudget.

Kleine bedrijven zijn daarnaast doorgaans minder goed beveiligd dan grote bedrijven. Dit is bij veel kleine bedrijven een bewuste keuze. Deze groep kiest ervoor beveiligingsrisico’s te accepteren als hen dat extra flexibiliteit oplevert. Kleine organisaties beschikken daarnaast doorgaans niet over een intern securityteam, iets wat bij grotere bedrijven vaak wel het geval is.

Bron: Computable

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024