Witold Kepinski - 29 mei 2015

IT-beslissers willen self service portal voor eindgebruikers

Uit onderzoek van Telindus onder 115 IT-beslissers blijkt dat 56 procent graag zou beschikken over een self service portal voor de eindgebruikers. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de meeste IT-afdelingen gebaat zijn bij een hybride cloudoplossing. 77 procent geeft aan dat delen van de IT-diensten op een gedeelde omgeving kunnen worden geplaatst en dat andere delen een eigen dedicated omgeving behoeven.  

In onderstaande figuur is een aantal van de belangrijkste resultaten weergegeven. Zo is ook duidelijk dat organisaties anno 2015 grotendeels afhankelijk zijn van de prestaties van het datacenter. Maar liefst 93 procent geeft aan dat de performance van het datacenter cruciaal is voor de kwaliteit van de dienstverlening. 

 

Harm de Haan (foto), Manager Consultancy en Advisory Board member bij Telindus: “IT-beslissers realiseren zich dat niet alle IT-diensten een eigen dedicated omgeving nodig hebben, maar dat dit per dienst kan verschillen. Daarnaast willen ze graag een self service portal hebben om de eindgebruiker meer controle te geven. Deze resultaten sluiten mooi aan bij het IT as a Service model, waarin een snelle dienstverlening en de klant centraal staan. De komende jaren moet de IT-afdeling stappen zetten naar een creatieve organisatie die zelf ideeën aandraagt om de business slagvaardiger te maken. De IT-infrastructuur is niet langer een tool om eindgebruikers aan het werk te houden, maar een voorwaarde om de business vooruit te helpen. Op het moment dat de IT-afdeling dit aantoonbaar kan maken, neemt haar waarde direct toe. IT as a Service draagt bij aan deze belangrijke stap, maar daarvoor zijn ook veranderingen aan de infrastructuur noodzakelijk. Deze moet klaar zijn voor de cloud, of dat uiteindelijk nou een private of hybride oplossing wordt. In welke fase de IT-infrastructuur zich ook bevindt, de transformatie naar IT as a Service is alleen succesvol wanneer IT-afdelingen zich realiseren dat niet de techniek, maar de service centraal staat.” 
 
WK
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024