Redactie - 26 mei 2015

Trends op de werkvloer

Wist je dat meer dan 80% van de Nederlanders meteen na het wakker worden eerst zijn of haar telefoon checkt? Niet zo vreemd misschien, als je weet dat meer dan 10 miljoen Nederlanders in het bezit is van een smartphone. En een groot deel hiervan gebruikt dit apparaat ook nog eens om op te werken. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit ook flink wat veranderingen op de werkvloer met zich meebrengt. Ik vertel je graag wat meer over deze trends…

De smartphone is gemeengoed geworden. Bijna iedereen heeft 24/7 een telefoon in (of in ieder geval bij) de hand. We staan de hele dag door in contact met het internet en hierdoor kan op ieder moment informatie gedeeld worden. Dat is handig, maar het zorgt er ook voor dat iedereen up-to-date wil blijven. En informatie dus ook echt gevraagd wordt. Doen we dit niet via een smartphone, dan doen we dit wel via een ander device. Een tablet bijvoorbeeld. Of laptop. Onderzoek wijst namelijk uit dat elke Nederlander in het bezit van minstens 3 van dit soort apparaten. En dat maakt het vandaag de dag mogelijk om te werken waar en wanneer je maar wilt.

Het individu voorop stellen

Dat klinkt prachtig: werken waar en wanneer je maar wilt. Maar organisaties staan voor de taak dit te faciliteren. Ofwel ‘Het Nieuwe Werken’ te organiseren. De moderne werknemer verwacht van zijn werkgever dat deze met nieuwe technologieën werkt. En dat er rekening wordt gehouden met individuele voorkeuren. Bijvoorbeeld als het gaat om buiten traditionele werkroosters werken.

Flexibeler werken

Niet alleen individualisering is een trend, ook flexibilisering is aan de orde van de dag. Nu is misschien één op de vier werknemers een zzp’er, uitzendkracht of oproepkracht, maar in de toekomst zal het aantal flexibele krachten sterk stijgen. Verwacht wordt dat deze trend zich doorzet en in 2020 een derde van alle werknemers een flexibele kracht is. Werk krijgt hierdoor steeds meer een on-demand karakter. En de kunst is dan om op het juiste moment, de juiste mensen met de juiste expertise (tijdelijk) binnen te halen. Voor organisaties is dan bij de tijd zijn, up-to-date handelen en de juiste technologie in huis hebben van groot belang. Dit wijst een rapport van PriceWaterhouse ook uit: bijna 60% van de jonge werknemers laat volgens dit rapport de technologie van het bedrijf meewegen bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Iets om rekening mee te houden dus…

Consumerization of IT

Er is dus een nieuw soort werknemer op komst. Eentje met andere wensen en andere kwaliteiten. Sommige mensen noemen deze werknemer de ‘millennial’. Ze zijn opgegroeid met pc’s en mobiele telefoons en denken en werken daardoor op compleet andere wijze. Deze nieuwe soort technisch onderlegde jonge professional is gewend aan geavanceerde en efficiënte technologieën. En deze werkt volgens een “nieuwe” werkstijl die thuis- en werkactiviteiten gedurende de dag, de avond en het weekend combineert. Ook maakt deze nieuwe werknemer gebruik van simpele interfaces en apps, die geïnspireerd is op eigen ervaringen. Dit wordt ook wel Consumerization of IT genoemd, en dit gaat dus verder dan alleen BYOD of CYOD. Wees er maar vast op voorbereid, want het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics voorspelt dat deze millennials in 2030 75% van de beroepsbevolking zullen uitmaken. En dat is niet niks!

Door: Erica van den Biggelaar, Product Marketeer Ricoh Nederland