Wouter Hoeffnagel - 22 mei 2015

Cookie compliance kit helpt bedrijven cookieregels te respecteren

DDMA, de branchevereniging voor marketeers, publiceert een gratis cookie compliance kit. De kit vertelt bedrijven precies voor welke cookies zij toestemming moeten vragen en op welke wijze gebruikers hierover moeten worden geïnformeerd.

De cookiemuur, een pop-up die bezoekers van websites eerst om toestemming vraagt cookies te mogen plaatsen voordat toegang wordt gegeven tot de site, duikt weer op steeds meer websites op. Dit nadat de Nederlandse toezichthouder ACM de controle op de naleving van cookieregels heeft opgevoerd. De cookie compliance kit helpt aan deze regels te voldoen.

Ook een cookiemuur blijkt namelijk niet altijd voldoende te zijn om aan de cookieregels te voldoen. In veel gevallen geeft zo’n pop-up namelijk te weinig informatie over de reden waarom bedrijven cookies op machines van bezoekers willen plaatsen. Ook is vaak onduidelijk hoe bezoekers precies toestemming kunnen geven of deze juist kunnen weigeren.