Redactie - 20 mei 2015

Telecom-as-a-Service vooroordelen ontkracht

Managed Services Providers (MSP’s) hebben allerlei vooroordelen als het gaat om het incorporeren van telecomdiensten in hun bestaande portfolio. Zet de vijf grootste vooroordelen op een rij, en ontkracht ze.

1. Er is teveel keus
Over het algemeen is het voor MSP’s lastig de beste en meest complete telecomoplossing voor een klant te kiezen. Er zijn enorm veel aanbieders die vooral concurreren op prijs. Kijk daarom eerst naar de klant: wie is het en wat doet deze organisatie? Kies je een Telecom-as-a-Service-oplossing voor een klein adviesbureau met drie medewerkers? Of juist voor een middelgroot advocatenkantoor met negentig mensen? Ga daarbij na of de klant graag als eerste iets nieuws wil proberen (innovators), snel iets nieuws wil als een technologie zich heeft bewezen (early adopters), pas iets nieuws wil als de buurman het ook heeft (early majority) of pas iets afneemt als iedereen het al gebruikt (late majority). Voor elk van deze groepen zijn er telecomoplossingen die optimaal passen bij de situatie van de klant. Vraag hiernaar bij je telecomleverancier.

2. Onvoldoende telecomkennis
MSP's zien vaak wel de kansen die Telecom-as-a-Service biedt, maar hebben het gevoel dat ze over onvoldoende telecomkennis beschikken om deze diensten te leveren en te ondersteunen. Kies voor een partner die deze kennis wel heeft. Zowel op het gebied van de gevestigde telecomdiensten – zoals gsm en de vaste lijn –, maar vooral ook op het vlak van VoIP en bellen via het web. Betrek de partner bij het complete traject: vanaf het eerste adviesgesprek en het uitbrengen van de offerte tot en met de implementatie van een telecomproject.

3. Te weinig personeel
MSP's denken veelal dat ze onvoldoende medewerkers in huis hebben om – naast hun corebusiness – ook telecomdiensten te leveren en te ondersteunen. Dit is een misvatting. Er zijn namelijk volop telecomdiensten die eenvoudig zijn op te nemen binnen bestaande afdelingen, zoals de helpdesk (technische ondersteuning) en verkoopafdeling (commerciële ondersteuning, facturatie).

4. Onvoldoende marge
MSP's zijn gewend aan marges van meer dan dertig procent. Bij het wederverkopen van telecomdiensten gaat het echter vaak om marges van ‘maar’ rond de tien procent. Hierdoor lijkt het voor hen niet interessant, ook al past het wel in hun dienstenportfolio. Toch is dit vooroordeel onterecht, omdat deze marges qua geldbedrag een stuk hoger zijn. Dit komt doordat de Average Revenue Per User (ARPU) voor (mobiele-)telecomdiensten al snel ligt tussen de veertig en vijftig euro per maand. Het is dus niet ongebruikelijk om maandelijks alleen al op het telecomverkeer vier of vijf euro per eindgebruiker te verdienen. Daarbij geldt dat MSP's aan klanten  additionele diensten kunnen factureren, afhankelijk van de door de klant gewenste SLA. En dit voor installatie en beheer van de telecomdiensten en -hardware.

5. Risico van verstoorde klantrelatie
Als de klant vindt dat telecomdiensten niet naar behoren werken, dan loopt de MSP een afbreukrisico. Dat is begrijpelijk. Zorg er daarom altijd voor dat bij de klant duidelijk is wie de leverancier is van de telecomoplossing. Geen ‘white label’-oplossing dus, maar een transparante communicatie over de bedrijfsnaam. Hierdoor weet de klant wie men moet aanspreken in geval van problemen en loop je als MSP geen risico’s meer – die liggen bij de vendor.

Kim van Brugge, ceo Portland Europe

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024