Redactie - 12 mei 2015

Nooit meer 2 telefoons op zak bij Truphone

Veel ondernemers die internationaal zaken doen, hebben twee simkaarten en twee mobiele telefoons. Vreemd, aldus Janco van der Linde, marketing director bij Truphone: ‘Je bedrijf opereert wereldwijd, maar je telefonieservice houdt op bij de grens?’ Daarom ontwikkelde Truphone een internationaal netwerk met één abonnementsstructuur, die overal ter wereld bij Truphone of een businesspartner afgenomen kan worden. Zo staan alle services in dienst van je bedrijf en niet andersom.

De wereld is een dorp: als ondernemer vlieg je van het ene land naar het andere en doe je zonder problemen zaken met Hongkong en Argentinië. Alleen je smartphone en je telefoonabonnement zijn niet zo grenzeloos als jij. Op het moment dat je Duitsland binnenrijdt, zet je dataroaming uit en ga je op zoek naar de dichtstbijzijnde wifi-hotspot om je e-mail te kunnen controleren.

Een netwerk per land

‘De netwerken en telefonieabonnementen van traditionele operators zijn per land opgebouwd,’ vertelt Janco van der Linde, marketing director van Truphone. ‘Het gevolg is dat veel internationale ondernemers twee simkaarten en twee mobiele telefoons bij zich hebben om goed zaken te kunnen doen. Op het moment dat ze de grens over gaan, wisselen ze van mobiel, maar tegelijkertijd ook van nummer én van voicemail. Dat zorgt voor veel gedoe.’

Het is de omgekeerde wereld, aldus Ruud Bouten, channel marketeer bij Truphone. Als je succesvol zaken wilt doen in het buitenland, wil je niet bezig zijn met kosten en verbinding. Daarom is Truphone gestart vanuit het ‘altijd-aan’ principe. Het uitgangspunt is dat mensen steeds vaker 24/7 bereikbaar willen zijn en zaken kunnen doen. Zeker als je door verschillende tijdzones reist, is het belangrijk dat je de telefoon kan opnemen en e-mails kunt beantwoorden op elk gewenst moment.

24/7 bereikbaar, ook over de grens

Bedrijven die tegemoet willen komen aan hun klanten die verwachten dat ze wereldwijd 24/7 bereikbaar zijn via e-mail en telefonie, moeten die mentaliteit ook kunnen vertalen in concrete dienstverlening. Dat wordt lastig als je minder goed of zelfs helemaal niet bereikbaar bent op het moment dat je de grens overgaat. Bouten: ‘Je wilt jouw internationale klanten niet dwingen om een duur +31 nummer te bellen en je wilt zelf niet vastzitten aan wet- en regelgeving en abonnementsstructuren.’

Als er wordt gekeken naar de behoeften van ondernemers die internationaal zaken doen, dan is het niet meer dan normaal dat er een wereldwijd netwerk is en communicatie overal wordt ondersteund. Truphone heeft zo’n wereldwijd netwerk en biedt 1 globale abonnementsstructuur voor 66 landen. Van der Linde: ‘Het maakt dus niet uit of iemand in Rusland, Brazilië of Nederland is, de dienst is hetzelfde. De kosten, de gesprekskwaliteit en internetsnelheid blijven gelijk.’

Het klinkt logisch, maar het is voor klanten soms even schakelen, aldus Bouten: ‘Ondernemers hebben zich aangepast aan de netwerkstructuur van operators en zien het beperken van hun communicatie of het wisselen van simkaart en nummer als iets wat nu eenmaal moet gebeuren. Maar eigenlijk is het natuurlijk niet normaal. De grenzen zijn open, maar de meeste netwerken zijn daar niet op aangepast. Het is dus meer een mindset die moet veranderen, voordat een ondernemer de toegevoegde waarde van ons netwerk ziet.’

Eén wereldwijde bundel

Klanten van Truphone onderscheiden zich door hun internationale karakter. Een aantal sectoren springen daar uit, zoals de zakelijke dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan advocatenkantoren, consultants en reclamebureaus. Daar komen de maakindustrie en natuurlijk de internationale handel bij. Ze hoeven niet meer per land contracten af te sluiten. Als het hoofdkantoor in Nederland staat, dan kan daar het contract worden afgesloten en per land of zelfs afdeling de meest geschikte bundel worden afgenomen.

De return on investment kan voor klanten dan ook snel gemaakt worden. Op het moment dat je kansen misloopt doordat je niet bereikbaar bent voor klanten of op zoek moet naar een wifi-hotspot, verlies je geld. Doordat de bundels van Truphone transparant zijn opgebouwd en de abonnementsstructuren per afdeling of zelfs per functie kunnen verschillen, kan je de kosten en de baten direct tegen elkaar afzetten.

Directe lijnen en partners

Overigens ligt het aan de klant hoe de relatie met Truphone wordt opgezet. Bedrijven kunnen direct abonnementen afnemen of de dienstverlening bij een businesspartner onderbrengen. Bouten: ‘Sommige bedrijven willen het liefst ontzorgd worden en besteden alle telefonie en internetzaken uit bij één partij die om de hoek zit.’ Die partners worden actief ondersteund met trainingen, salespresentaties, brochures en het leveren van content voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Door de directe sales lijnen en de warme relaties met partners, heeft Truphone altijd zicht op de leefwereld van de klant. Een wereld waarin de ondernemer onderdanig is geworden aan zijn telefonieservice. Van der Linde: ‘Het blijft gek dat we het normaal vinden dat je in het buitenland geen toegang hebt tot kwalitatief goede en voordelige telefonie en internet. Je gaat toch niet voor niets de grens over? Je wilt overal kunnen werken en dat is het enige waar je je mee bezig zou moeten houden.’

Door: Anne van den Berg