Wouter Hoeffnagel - 08 mei 2015

Consumenten en bedrijven kopen minder PC's en laptops

De wereldwijde PC-markt heeft in het eerste kwartaal van 2015 een daling doorgemaakt van 7%. In totaal werden 115,7 miljoen units verscheept in het kwartaal.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Apple gaat aan de leiding met 15% van het totaal aantal verscheepte machines. Het Amerikaanse IT-bedrijf verscheepte in totaal 17,2 miljoen units. Wel zag Apple het aantal verkochte PC’s met maar liefst 16% dalen ten opzichte van dezelfde periode in 2014.

Lenovo en HP
Lenovo en HP staan respectievelijk op de tweede en derde positie. Beide bedrijven zagen het aantal verscheepte PC’s ligt toenemen. Samsung staat op de vierde plaats van 8,2% marktaandeel. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verscheepte 9,5 miljoen PC’s in Q1 2015. Dell zag zijn marktaandeel eveneens met 8,2% stijgen en wist 9,4 miljoen PC’s te verschepen.

Met namen de markt voor desktops heeft een flinke klap gekregen, met 13% minder verscheepte PC’s. “De desktop categorie profiteert niet langer van bestellingen die worden aangedreven door migratie vanaf Windows XP”, legt Rushabh Doshi, analist bij Canalys, uit.

Ook laptopmarkt laat daling zien
De laptopmarkt doet het beter, maar laat ook een daling zien. Deze daling bedroeg in Q3 en Q4 2014 nog minder dan 1%, maar is in Q1 2015 gestegen tot 4%. “De notebook categorie staat voor flinke uitdagingen voor de rest van het jaar aangezien Microsoft toegang tot het Windows with Bing programma heeft beperkt tot notebooks met schermen kleiner dan 14-inch. De inventaris van channelpartners is sinds de aankondiging van de wijzigingen blijven opbouwen; iets wat eerst gecorrigeerd zal moeten worden voordat grote orders terugkeren”, aldus Doshi. “Prijsverhogingen voor Windows notebooks zullen Google in de hand spelen, dat er naar streeft Chrome OS te verbeteren voor zowel consumenten als bedrijven.”

Ook op de tabletmarkt gaat het slecht. De markt laat in Q1 2015 een jaar-op-jaar daling zien van 9%. In totaal werden 45,6 miljoen units verscheept. Samsung en Apple blijven marktleider, maar hebben beide het aantal verscheepte units met dubbele cijfers zien teruglopen. Vooral de komst van smartphones met steeds grotere schermen zou een flinke impact hebben op de tabletmarkt.