Witold Kepinski - 04 mei 2015

Amerikaanse IT-leveranciers reserveren extra lobbygeld voor EU

Amerikaanse IT-leveranciers, zoals Google en Microsoft, maken extra lobbygeld vrij voor invloed binnen de EU zo meldt The Wall Street Journal. Ze doen dit rond invloed op regelgeving van databescherming tot en met copyrights. Tot slot wordt er extra geld vrijgemaakt voor PR-activiteiten.

Ook wordt geld gespendeerd om elkaar het leven zuur te maken zoals Google en Microsoft doen. Microsoft werkt nauw samen met lobby-specialisten Fairsearch en Icomp die campagnes tegen Google opzetten. Ook Expedia en TripAdvisor beklagen zich over Google.

Concurrenten van Google geven ook geld uit aan de lobby-activiteiten in Brussel, zoals uitgever Axel Springer SE dat 50.000 euro vrijmaakt tegen Google.

Google positioneert als een sympathiek bedrijf dat 1 miljoen Europeanen digitale vaardigheden wil leren. Hierbij wordt 150 miljoen euro vrijgemaakt voor digitale journalistiek, waarbij er wordt samengewerkt met de Guardian en Financial Times. Daarnaast werpt Google zich op als leverancier van aantrekkijke technologie voor goede doelen en het kleinbedrijf en mkb.

Amazon werpt zich op als de partij die Europeanen helpt met online handel. Amazon ligt onder vuur vanwege belastingdeals met Luxemburg. 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024