Redactie - 27 april 2015

OpenCloud Connect enige weg voorwaarts

Er ontstaat per definitie chaos als systemen en bedrijven moeten samenwerken en er geen onderliggende standaarden zijn. De brand in Baltimore op 7 en 8 februari 1904 creëerde een chaos omdat de omvang zo groot was dat de hulp van andere brandweer teams noodzakelijk was, maar in de praktijk zinloos was. Zo’n 600 verschillende aansluitingen maakte samenwerking via de bestaande infrastructuur onmogelijk. De schade was enorm en alleen al 2500 bedrijven werden vernietigd. Daarna kwam er standaardisatie bij de aansluitingen en werd samenwerken mogelijk.

Op het internet zijn inmiddels andere krachten actief die laten zien waarom standaardisatie noodzakelijk is. Zonder een initiatief waarbij iedereen zijn taal en interfaces standaardiseert ontstaan er lock-in’s en vertraging. Bedrijven die hier optimaal gebruik van maken laten bestaande bedrijven en economieën de hielen zien. Zo is de via een app opererende Uber taxidienst inmiddels de grootste taxidienst ter wereld maar beschikt zelf over geen enkel taxi-voertuig, is Google de grootste content provider maar heeft zelf geen content, Alibaba is de grootste handelaar maar bezit geen producten en Airbnb de grootse accommodatie verhuurder zonder zelf panden te bezitten. Al deze initiatieven kunnen enkel ontstaan als er gestandaardiseerde systemen samenwerken.

MEF, Metro Ethernet Forum maakt daarom veel werk van het verder standaardiseren van cloud diensten om de snelle uitrol van globale services te faciliteren, aldus Jeff Schmitz , Spirent communications en voorzitter OpenCloud Connect, tijdens een keynote in San Franscico. Software developers en operators werken samen om de OpenCloud Connect standaard van de grond te krijgen te onderhouden en uit te bouwen.

Hans Steeman