Wouter Hoeffnagel - 11 april 2015

HEMA-medewerker filmt klanten en plaatst beelden op internet

Met de komst van internet wordt het steeds makkelijker content te delen. Hierdoor wordt echter het risico groter dat medewerkers (per ongeluk) content online zetten die niet verspreidt had mogen worden. Het overkwam HEMA.

Een medewerkers van HEMA blijkt in een filiaal met een mobiele telefoon opnames te hebben gemaakt van klanten en deze via social media te hebben verspreidt. Een klant trof de beelden online aan en stelde HEMA via Twitter op de hoogte.

'Onacceptabel'
Een woordvoerder van HEMA noemt de actie de medewerker tegenover Den Haag FM ‘onacceptabel’. De woordvoerder geeft aan te begrijpen dat personeel trots kan zijn op bijvoorbeeld een actie in een filiaal en daar opnames van maakt. Deze beelden zouden echter nooit via internet verspreid mogen worden.

Het incident is een voorbeeld van nieuwe uitdagingen die ontstaan door de eenvoud waarmee content gedeeld kan worden. Medewerkers lopen met persoonlijke mobiele apparaten rond op de werkvloer en kunnen zonder problemen opnames maken van bijvoorbeeld klanten en nieuwe producten, zonder dat de leidinggevenden hier erg in heeft of weet waar de beelden uiteindelijk eindigen.