Wouter Hoeffnagel - 19 maart 2015

'Kleine bedrijven zijn zich steeds meer bewust van de noodzaak beveiligingsmaatregelen te nemen'

De wereldwijde uitgaven van bedrijven aan content security is afgelopen jaar met 9,6% gestegen. De markt is inmiddels goed voor een wereldwijde omzet van 2,6 miljard dollar en maakt 28% uit van de totale enterprise content security markt. Dit is 1% meer dan in 2013.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Afgelopen jaar zijn de algemene IT security budgetten van bedrijven gestegen, waarmee ook de investeren in content security zijn toegenomen. Eigenaren van kleine bedrijven zijn zich steeds bewuster van de noodzaak securitymaatregelen te nemen, vaak nadat zij zelf op hun netwerk dreigingen aantroffen. Het soort en de complexiteit van dreigingen is de afgelopen tijd fors toegenomen.

Soorten dreigingen
Kwaadaardige software (malware), acties waarbij aanvallers vissen naar informatie (phishing) en spionagesoftware (spyware) zijn de meest voorkomende dreigingen. Ook Denial of Distributed Service (DDoS), een aanval waarbij een server wordt overspoeld met een enorm aantal aanvragen en hierdoor zijn werk niet meer kan doen, komt steeds vaker voor.

Kleine bedrijven zijn ook steeds vaker doelwit van aanvallen op de supply chain van grotere bedrijven waarvoor zij werken. Deze grotere bedrijven zijn vaak zeer goed beveiligd, terwijl de IT-beveiliging bij kleinere bedrijven minder op orde is. Cybercriminelen gebruiken daarom steeds vaker kleine bedrijven in de supply chain als springplank voor een aanval op grote IT-bedrijven.

‘Investeringen uitstellen is onverstandig’
Canalys waarschuwt dat het niet verstandig is investeringen in security uit te stellen. Niet alleen lopen bedrijven hierdoor risico hun IT-bezittingen onvoldoende te beveiligen, ook kan het een uitdaging zijn op termijn nog een schaalbare security-strategie te implementeren. Met name de groeiende complexiteit van de IT-infrastructuur door trends als Bring Your Own Device (BYOD), virtualisatie en de cloud draagt hieraan bij. “Kleine bedrijven moeten betere begrijpen welke impact succesvolle cyberaanvallen kunnen hebben in de vorm van reputatieschade of het verlies van zowel klanten als omzet. Bedrijven zouden security dan ook een grote prioriteit moeten geven”, zegt Nushin Vaiani, senior analist bij Canalys.

Leveranciers van securityoplossingen spelen in op de groeiende interesse vanuit kleine bedrijven voor beveiliging. Zij proberen oplossingen te leveren die eenvoudig te begrijpen en implementeren zijn. Door de groeiende behoefte aan flexibele gehoste diensten ontwikkelen securityleveranciers ook steeds vaker betaalbare SaaS-oplossingen gericht op deze klanten.

Belangrijke spelers in de markt
Als we kijken naar het marktaandeel van deze leveranciers is Trend Micro met 16% de belangrijkste speler op de content security markt gericht op kleine bedrijven. Symantec en Intel Security hebben beide 14% van de markt in handen. Kaspersky Lab moet het doen met 4%.

http://executive-people.nl afbeelding