Redactie - 06 maart 2015

Iedereen maakt gebruik van XYOD

BYOD, CYOD, UYOD, weet u het nog? Bring Your Own Device, Choose Your Own Device, Use Your Own Device. Allemaal termen waar we regelmatig over lezen en horen. Het is toch wel verwarrend. Om alles samen te voegen, heb ik het nu maar even XYOD genoemd. Waar gaat het nu eigenlijk om? En wat willen en bedoelen we nu eigenlijk met BYOD, CYOD en UYOD? Ondanks alle meningsverschillen over al deze termen zijn we het gelukkig over één ding wel eens; er zal een grote toename zijn van het aantal mobile devices binnen bedrijven.

Laatst was ik op een interessante bijeenkomst waarbij gevraag werd, hoeveel ICT resellers reeds BYOD of gerelateerde oplossingen geïnstalleerd hebben bij hun klanten. Waar ik mij over verbaasde, is dat zeker negentig procent van de ondervraagden liet horen dat zij hier al jarenlang oplossingen voor hebben! Ik was verbaasd, juist omdat ik van de markt (de eindklant welke bediend wordt door resellers) te horen krijg, dat de invoer van XYOD nog veel uitdagingen kent. Dat zijn zaken zoals security en bedrijfspolicies, en dat daardoor XYOD nog een relatief lage adoptiegraad kent. Uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau IDC blijkt overigens, dat 41 procent van de Europese bedrijven aan het begin van vorig jaar geen plannen had om een BYOD beleid in te voeren.

Willen we als fabrikant, distributeur en reseller echt geld verdienen met XYOD, dan zullen we eerst aantoonbaar de bezwaren en uitdagingen moeten wegnemen die een vlotte en goede adoptie van XYOD in de weg staan.

Een van de zaken waar we veel te makkelijk aan voorbij gaan is de policy binnen bedrijven aangaande dit onderwerp. Vanuit technologisch oogpunt kunnen we op het gebied van XOYD heel erg veel; het zijn echter de bedrijfspolicies waar we nu tegen aanlopen. Het advies van veel consultants op dit gebied is dan ook, voordat je dieper op de XYOD materie ingaat met een klant, je eerst dient te weten of haar bedrijfspolicies dat toelaten. Denk hierbij niet alleen aan security zaken, maar zeker ook aan het beheer hiervan. Nu weet ik dat sommigen zullen zeggen, dat ze juist voor het beheer hiervan de oplossing hebben, zoals Mobile Device Management (MDM). Dat geloof ik zondermeer, maar MDM heeft geen nut zolang de leiding van het bedrijf niet daadwerkelijk toelaat dat men met eigen devices mag werken.

Ik zie heel veel pluspunten op het gebied van XYOD en ben overtuigd van de vele voordelen. Echter, als we niet in staat zijn om directies, IT-afdelingen en telecombeheerders van onze klanten te overtuigen van het nut hiervan, kunnen we van alles proberen om deze mooie technologieën aan de man te brengen, maar zullen we hier niet in slagen. Uitgezonderd uiteraard alle ICT resellers, welke nu beweren al sinds jaar en dag perfecte BYOD oplossingen te installeren bij hun klanten.

Jeff Scipio, Manager Marketing & Business Development bij Nextel

Op 22 april organiseert Nextel in Hotel Bilderberg in Garderen het Enterprise Mobility Event 2015. Kijk voor het programma op www.ict-trends.nl en meldt u aan.