Wouter Hoeffnagel - 06 maart 2015

Virgin Atlantic experimenteert met wearables om onderhoud van vliegtuigen te versnellen

Wearables zijn apparaten die door gebruikers op het lichaam worden gedragen. De apparaten zijn in opkomst en worden steeds populairder. Virgin Atlantic laat zien dat wearables ook interessant kunnen zijn voor bedrijven. De luchtvaartmaatschappij rust technisch personeel tijdens een proef uit met wearables om de communicatie tussen technici in het vliegtuig en collega’s op de grond te vereenvoudigen. Ook hoopt het bedrijf de papierwinkel die komt kijken bij het onderhouden van vliegtuigen terug te dringen.

De proef die Virgin Atlantic houdt duurt in totaal acht weken en wordt gehouden op het vliegveld London Hearthrow. Het bedrijf heeft hiervoor een deal gesloten met Sony Mobile. Tijdens de proefperiode krijgen technici de beschikking over de slimme bril SmartEyeglass Developer Edition SED-E1, het slimme horloge SmartWatch 3, een tablet en een smartphone.

Onderhoudstijden verkorten en papierwinkel terugdringen

De apparatuur moet de tijd die technici nodig hebben om een vliegtuig te onderhouden aanzienlijk terug te dringen. Daarnaast wil Virgin Atlantic de papierwinkel die bij het onderhouden van vliegtuigen komt kijken terugdringen. Deze papierwinkel is enorm, aangezien alles rond het onderhoud nauwkeurig moet worden vastgelegd voor eventuele controles. Dit kan met behulp van de apparatuur digitaal.

Zo kunnen technici met behulp van de wearable technologie communiceren met collega’s op de grond, waardoor zij niet langer het vliegtuig hoeven verlaten. Dit scheelt veel tijd. Om eventuele zaken te verduidelijken kunnen gebruikers met behulp van de slimme bril foto’s of video’s maken van objecten of taken. Deze content wordt automatisch doorgestuurd naar een app op de smartphone, waarmee technici ondersteuning kunnen aanvragen. Op hun smartwatch krijgen gebruikers snelle informatie toegespeeld, bijvoorbeeld over een verandering in het schema of extra details over hun volgende klus.