Wouter Hoeffnagel - 03 februari 2015

Jongeren maken minder gebruik van Facebook en Twitter

Social media kan een krachtig middel zijn om klanten te bereiken. Veel bedrijven richten hun pijlen hierbij op Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar wie gebruikt nou eigenlijk welk sociaal netwerk? Onderzoek wijst uit dat Nederlanders Facebook meer zijn gebruik, maar jongeren juist wegtrekken van het sociale netwerk. Ook Twitter ziet het aantal jongeren teruglopen.

Het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy toont aan dat Facebook op dit moment veruit het populairste sociale netwerk is in ons land. 9,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 6,6 miljoen mensen het netwerk dagelijks bezoeken. De videowebsite YouTube, die door Newcom eveneens als sociaal netwerk wordt geclassificeerd, staat met 6,8 miljoen Nederlandse gebruikers en 1,2 miljoen dagelijks gebruikers op de tweede plaats.

Jongeren vertrekken
Facebook heeft dus te maken met een relatief hoog vertrek van jongeren. Hiermee is het Amerikaanse social netwerk echter zeker niet de enige. Twitter zag afgelopen jaar ongeveer een half miljoen Nederlanders vertrekken van haar netwerk, waarvan het merendeel jongeren zijn. Onder jongeren is het gebruik van Twitter met 26% gedaald. Onder alle Nederlanders ligt het percentage op 11%.

Jongeren lijken vooral over te stappen op foto-georiënteerde sociale netwerken. Zowel Instagram als Snapchat zijn populair. Op beide netwerken kunnen gebruikers foto’s met elkaar delen. Bij Instagram blijven deze foto’s beschikbaar via het profiel van de gebruiker, terwijl foto’s bij Snapchat juist na een korte tijd verdwijnen.

Onderzoek
Het Nationale Social Media Onderzoek 2015 kan hier worden aangevraagd.