Witold Kepinski - 30 januari 2015

Veel marketeers vergeten bestaande klant

Slechts 45,3% van alle marketeers neemt contact op met een klant om een nieuwe aankoop te stimuleren na het bestellen van een product of dienst. Ruim een derde neemt de moeite een bedankmail of bon te sturen na een aankoop. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek van Experian Marketing Services onder bijna 300 marketeers uit Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Hieruit blijkt ook dat slechts 8,3% in staat is cross-channel marketing toe te passen. Hieronder wordt real time klantcommunicatie over meerdere kanalen verstaan.   

De klant van vandaag heeft op willekeurige momenten in de customer journey behoefte aan relevante interacties met een merk . Daarbij vervagen de grenzen tussen de kanalen steeds meer en dwingt het marketeers in de richting van een cross-channel marketing aanpak. Experian Marketing Services was benieuwd hoe Europese marketeers met deze ontwikkeling om zouden gaan en deed onderzoek hiernaar. De resultaten hiervan zijn gebundeld in het onderzoek “Cross-channel :Panorama of Marketing Trends in Europe”.

Focus op online kanalen
Uit het onderzoek blijkt ook dat marketeers met e-mail, websites en social media vooral gebruikmaken van online kanalen in hun communicatie met consumenten. Desondanks worden call centra en mobiele websites en apps  (samen met websites) als meest efficiënt beoordeeld. Andere middelen, bijvoorbeeld print advertenties, worden vooral ingezet voor branding. Gemiddeld gebruikt een marketeer 7,5 verschillende middelen.

WK