Wouter Hoeffnagel - 25 januari 2015

Antwerps bedrijf vraagt medewerkers Facebook-inloggegevens af te staan

Social media kan een krachtig middel zijn om klanten naar een bedrijf te trekken. Een Antwerpse discotheek gaat echter wel ver om dit middel in te kunnen zetten. De discotheek vraagt personeelsleden de inloggegevens van hun persoonlijke Facebook-account af te geven zodat het bedrijf hier reclame kan verspreiden.

Kevin Binnemans, één van de managers van de Antwerpse club Roxy, bevestigt aan tegenover Datanews de werkwijze te hanteren. De manager stelt een strategie gebruiken waarbij via Facebook vrienden worden uitgenodigd. Om dit model kracht bij te zetten worden ook vrienden van werknemers op deze wijze uitgenodigd.

Binnemans ziet zelf geen problemen met de werkwijze. De manager wijst op het feit dat werknemers voorheen zelf vrienden uitnodigde voor feesten van de organisatie. Dit werk zou de discotheek werknemers simpelweg uit handen hebben genomen. Ook benadrukt Binnemans personeel dat hun Facebook-account niet willen overhandigen gewoon aan het werk kunnen blijven bij het bedrijf. Het is dus niet verplicht de inloggegevens af te staan.