Wouter Hoeffnagel - 16 januari 2015

Online profielen verklappen allerlei informatie over hun makers

Gebruikers hebben op internet op allerlei locaties een account. In deze accounts moeten gebruikers allerlei keuzes maken over de wijze waarop zij zich presenteren. Denk hierbij aan een gebruikersnaam en profielfoto. Het blijkt mogelijk aan de hand van zo'n profiel een redelijk beeld te krijgen van de persoon achter een het profiel. Iets wat mogelijkheden biedt voor bedrijven.

Onderzoekers van de Amerikaanse York Universiteit hebben een experiment uitgevoerd om te onderzoeken in welke mate de online profielen van mensen hun persoonlijkheid in de ‘echte wereld’ vertegenwoordigen. Verrassend genoeg blijkt aardig wat informatie over mensen uit hun online profielen afgeleid te kunnen worden.

Twee groepen
Voor het experiment zijn universiteitsstudenten in twee groepen verdeeld. Eén groep kreeg de opdracht een evaluatieformulier in te vullen over de belangrijkste vijf eigenschappen van mensen: extraversie, neuroticisme, vriendelijkheid, nauwkeurigheid en openheid. Deze groep kreeg ook de opdracht voor zichzelf een online avatar aan te maken op weeworld.com.

De tweede groep studenten kreeg zo’n 15 avatars voorgeschoteld die de eerste groep heeft gemaakt. Aan de hand van deze avatars is de tweede groep studenten gevraagd een beeld te vormen van de persoonlijkheid van de makers. Ook werden studenten gevraagd met welke makers zij vrienden zouden willen zijn.

Geen volledig beeld
De avatars leverden uiteraard geen volledig beeld op van de makers, de eerste groep studenten. Wel kon de tweede groep allerlei informatie afleiden van de profielen. Studenten bleken in staat op het gebied van extraversie, neuroticisme en vriendelijkheid informatie te verzamelen informatie te verzamelen over de makers. Over openheid en nauwkeurigheid bleken echter geen aanwijzingen te kunnen worden gevonden.

Van de tweede groep studenten gaf het overgrote merendeel aan vrienden te willen zijn met avatars die open ogen hebben, glimlachen, bruin haar hebben en sweaters dragen. Avatars met kort haar, neutrale gezichtsuitdrukkingen, zwart haar, hoeden of zonnebrillen vielen minder in de smaak.

Mogelijkheden voor bedrijven
Voor bedrijven biedt de ontdekking mogelijkheden. Zo kunnen organisaties besluiten online accounts van (potentiële) klanten te analyseren om alvast een beeld te vormen van deze klanten. Dit helpt beter in te spelen op de specifieke behoeften van deze klanten. Bedrijven kunnen echter ook bij het opstellen van eigen online accounts rekening houden met de bevindingen uit dit experiment.