Wouter Hoeffnagel - 29 december 2014

Sony Pictures Entertainment lanceert The Interview op internet en verdient miljoenen

Eerder deze week kondigde Sony Pictures Entertainment nog aan de film The Interview in zijn geheel te schrappen na dreigingen van hackers. Inmiddels heeft de filmstudio de film alsnog gelanceerd via online videodiensten. Het bedrijf maakt bekend in de vier dagen na de lancering maar liefst 15 miljoen dollar te hebben verdiend aan online verkopen. Hiermee is The Interview de online best verkopende film ooit van de filmstudio.

Sony Pictures Entertainment staat onder grote druk nadat het bedrijf werd gehackt door een onbekende hackersgroep. De groep maakte allerlei gevoelige informatie van het bedrijf buit en liet allerlei geheimen uitlekken. Denk hierbij aan e-mailverkeer van de directie van de filmstudio, maar ook aan persoonlijke gegevens van duizenden (ex-)werknemers van de filmstudio. De schade door de cyberaanval is dan ook groot.

Dreigementen
Verschillende bioscoopketens ontvingen van dezelfde hackersgroep die Sony Pictures Entertainment heeft gehackt dreigementen. De hackers dreigen de ketens aan te vallen als zij The Interview vertonen. Een groot aantal bioscoopketens liet daarom weten de film niet te zullen vertonen, waarop Sony Pictures Entertainment besloot de lancering van de film af te blazen. De beslissing zorgde voor veel kritiek, waarbij het bedrijf vooral kwalijk wordt genomen dat het heeft toegegeven aan chantage.

De filmstudio lanceerde The Interview uiteindelijk op kerstavond alsnog op YouTube, Google Play,Microsoft’s Xbox Movies en de website SeeTheInterview.com. De film is in de eerste vier dagen na de lancering ruim 2 miljoen keer bekeken.