Witold Kepinski - 11 december 2014

'Schaduw IT' leidt tot renaissance voor CIO's

Chief information officers (CIO’s) in de Benelux hebben een uitgelezen kans om een leidende rol te gaan spelen in hun organisaties, dankzij de opkomst van ‘schaduw IT’. Dit is één van de opvallende resultaten van een nieuw onderzoek dat BT naar buiten brengt, gebaseerd op een onderzoek onder bijna 1000 IT-beslissers uit acht regio’s wereldwijd.

'Schaduw IT’ is een trend binnen organisaties waarbij afdelingen - zoals de financiële- of marketingafdeling - hun eigen IT-oplossingen aanschaffen buiten de IT-afdeling om. Het onderzoek Art of Connecting: creativity and the modern CIO wijst uit dat deze praktijken in de Benelux gemeengoed zijn geworden, 63 procent van de CIO’s ziet het binnen zijn organisatie gebeuren. Wereldwijd is dit 76 procent. Gemiddeld behelst schaduw IT in de Benelux op dit moment 16 procent van de IT-uitgaven van een organisatie. Het internationale gemiddelde ligt op 25 procent.

Waar afdelingen in toenemende mate zelf IT-oplossingen aanschaffen, verschuift de focus van de CIO van hands-on ondersteuning naar een meer strategische rol waarin advies, governance en beveiliging centraal staan. CIO’s in de Benelux besteden, als gevolg van schaduw IT, 20 procent meer tijd en een aanzienlijk groter budget aan beveiliging. Dit staat gelijk aan het wereldwijde gemiddelde van 20 procent.

Ondanks zorgen over het verlies van controle en een flinke afname van hun budget in het algemeen, plaatsen de veranderingen die schaduw IT met zich meebrengt de CIO in een unieke positie.

Luis Alvarez, chief executive officer, BT Global Services, zegt: “CIO’s hebben een uiterst goede positie om het creatief inzetten van technologie in hun organisatie te stimuleren, terwijl ze strategisch toezicht houden. Ons onderzoek laat ook zien dat de directie dit van hen verwacht.”

Vier op de tien respondenten uit de Benelux geeft aan dat de CIO een centralere rol in de boardroom heeft dan twee jaar geleden, ten opzichte van 59 procent wereldwijd. Daarnaast is 92 procent van de respondenten van mening dat de verwachtingen die de directie heeft van de CIO aanzienlijk zijn gestegen in deze periode. Van de internationale respondenten deelt 68 procent deze mening.

Dit zien we terug in de KPI’s (key performance indicators) waarvoor CIO’s verantwoordelijk zijn. Waar een traditionele CIO voornamelijk werd beoordeeld op IT-resultaten, geeft 73 procent van de respondenten uit de Benelux en 81 procent van de respondenten wereldwijd aan dat CIO’s nu over meer zakelijke- dan technologie-KPI’s beschikken.

Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagden uit de Benelux is van mening dat hun directie de behoefte aan een meer creatieve CIO erkent. Er is behoefte aan een CIO die de regie kan voeren over technologie en vaardigheden door de hele organisatie heen, om resultaten per afdeling of strategische resultaten te kunnen realiseren. Het is een verandering die de meerderheid van de CIO’s positief omarmt; 56 procent in de Benelux – versus 69 procent wereldwijd - zegt dat het grootste voordeel van hun baan is dat ze innovatiever en creatiever kunnen zijn.

Craig Charlton, chief information officer, De Beers, zegt: “Creativiteit komt voort uit het echt begrijpen van zakelijke vraagstukken, uitgebreide kennis van technologie en in staat zijn om deze samen te brengen. Goede ideeën ontstaan uit een combinatie van een urgent zakelijk probleem en een goede grip op wat technologie kan doen. Zonder creativiteit eindig je met een rol gericht op transactionele diensten en traditionele IT, in plaats van gericht op de toekomst.”

CIO’s uit de Benelux zien mobiliteit (42 procent, versus 73 procent wereldwijd), unified communications (83 procent, versus 72 procent wereldwijd) en cloud (45 procent, versus 71 procent wereldwijd) als technologieën die helpen creativiteit mogelijk te maken. Deze technologieën worden in een ideale situatie ook beschouwd als het meest cruciaal voor het behalen van zakelijke resultaten. Dus hoe creatiever CIO’s zijn in het gebruik van mobiliteit, cloud en unified communications, hoe waarschijnlijker het is dat zij aan de verwachtingen van hun directie voldoen.

Luis Alvarez zegt: “Ik ben zelf CIO geweest en voor mij voelt het alsof we aan het begin van een renaissance staan van het beroep, met meer mogelijkheden dan ooit te voren. In deze nieuwe omgeving zullen CIO’s die een creatieve, vindingrijke en vooruitstrevende mind-set aannemen, en die daarnaast naar hun IT-partners kijken voor innovatie en een frisse blik, succesvol zijn.”       

Dave Aron, vice president, Gartner, et al.1: “Digitalisering is niet langer bijzaak, maar verandert de manier van werken compleet. CIO's krijgen de mogelijkheid de leiding te nemen op digitaal gebied bij de transformatie van hun bedrijf. Om deze kans te grijpen is het nodig lang gekoesterd gedrag en de oude manier van denken te veranderen.”

Noot

1Gartner, Flipping to Digital Leadership: The 2015 CIO Agenda, 04 October 2014, Dave Aron et al.

Over het onderzoek

Art of Connecting: creativity and the modern CIO is gebaseerd op een onderzoek onder 955 IT-beslissers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Spanje, Australië, de Benelux en Singapore. Dit onderzoek is uitgevoerd in november 2014 door de onafhankelijke marktonderzoeker Vanson Bourne.