Witold Kepinski - 26 november 2014

ING schrapt door verdere digitalisering naar schatting 600 werkplekken bij IT-afdeling

ING schrapt 1700 voltijd banen, waarvan ongeveer 600 werkplekken bij de IT-adeling. Reden is dat de bank zijn digital bankieren strategie verder gaat uitbreiden.

Ralph Hamers, bestuursvoorzitter ING Group meldt in een persbericht: “In de huidige digitale wereld is verandering een constante factor. Klanten gebruiken verschillende kanalen om hun bankzaken te regelen. Ze verwachten te kunnen bankieren op de manier die zij willen, wanneer zij willen en op een consistente, betrouwbare, duidelijke en makkelijke manier. In deze omgeving moeten we onze dienstverlening continue verbeteren. We creëren een consistente klantervaring door onze service kanalen in Nederland te integreren en een substantiële investering te doen om onze IT systemen te vereenvoudigen en te verbeteren. Helaas zal deze efficiëntere werkwijze een impact hebben op veel van onze collega’s. We zullen ons uiterste best doen om voort te bouwen op ons track record bij de ondersteuning van de betrokken medewerkers in het vinden van een nieuwe baan.”

App

ING gebruikt op dit moment verschillende systemen voor de mobiele app, de website, het call center en de kantoren. Als gevolg daarvan is niet alle klantinformatie real-time beschikbaar in alle kanalen. Door over te gaan op een omni-channel aanpak kunnen klanten al hun bankzaken digitaal regelen en zal de informatie direct beschikbaar zijn in alle kanalen. Hierdoor kan aan klanten volgens ING een betere dienstverlening worden geboden. Daarnaast zal ING blijven investeren in de lokale adviesfunctie door de kennis die aanwezig is in kantoren beter toegankelijk te maken via ING’s andere service kanalen. Als gevolg van deze veranderingen kan aan klanten relevantere, tijdige en pro-actieve service en advies worden aangeboden.

EMC

Ter ondersteuning van de omni-channel aanpak zal ING aanvullende IT investeringen doen. Deze investeringen, die tot een vereenvoudigd IT landschap met gestandaardiseerde IT systemen en vergaande geautomatiseerde processen zullen leiden, bedragen tussen 2015 en 2017 circa 200 miljoen euro. Zo zal ING komende jaren technologie van de EMC Federation gebruiken. De totale structurele bruto kostenbesparingen bedragen circa 270 miljoen euro bovenop de bestaande lopende programma’s.

De verdergaande digitalisering van ING’s bankdiensten, de vermindering van IT systemen en de toename van het aantal geautomatiseerde processen zal naar verwachting in de komende 3 jaar leiden tot een verdere vermindering van ING’s personeelsbestand in Nederland met circa 1700 voltijd arbeidsplaatsen, voornamelijk in het hoofdkantoor van de consumentenbank, op administratieve afdelingen, in call centers en op IT afdelingen. Hiervoor wordt in het vierde kwartaal van 2014 een voorziening voor belastingen van circa 320 miljoen euro geboekt. Daarnaast zal het aantal voltijd arbeidsplaatsen die worden vervuld door externe dienstverleners met circa 1075 worden verminderd.

WK

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024