Wouter Hoeffnagel - 25 november 2014

Organisaties hebben zelden realtime inzicht in dagelijkse business

Slechts 4% van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23% heeft dit inzicht binnen een dag, 18% binnen een week en 15% binnen een maand. 22% van de organisaties krijgt zelfs pas na meer dan een maand inzicht in de dagelijkse business.

Dat blijkt uit het onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid zijn voor het onderzoek ondervraagd. 71% van de organisaties geeft aan Business Intelligence (BI) in te zetten voor financieel management. Eén op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten. 41% verwacht dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren.

Analyseren en interpreteren van inzichten is uitdaging
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien organisaties het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van BI. Volgens 55% van respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd. Business Intelligence blijkt tot nu toe het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten.

“Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant,” zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.