Redactie - 17 november 2014

BPSolutions verbetert prestaties van EPD bij HagaZiekenhuis

ICT moet zeker in de gezondheidszorg optimaal presteren. Het was voor HagaZiekenhuis in Den Haag dan ook van groot belang de prestatieproblemen die artsen en verpleegkundigen meldden bij het gebruik van onder andere het ziekenhuis informatiesysteem en het elektronisch patiëntendossier (EPD) zo snel mogelijk op te lossen. BPSolutions heeft dit probleem voor het ziekenhuis aangepakt.

Het budget voor de gezondheidszorg staat onder druk. Het is voor het HagaZiekenhuis dan ook van belang de zorgverlening te optimaliseren, zodat patiënten zo efficiënt mogelijk geholpen worden. De prestatieproblemen waar de medische staf bij het gebruik van verschillende ICT-systemen tegen aanliep vertraagde de zorgverlening, wat resulteerde in langere wachttijden voor patiënten.

ICT-systemen afpellen
Mark de Groot, Algemeen Directeur van BPSolutions licht het project bij het HagaZiekenhuis toe: “Eindgebruikers van het HagaZiekenhuis, de medische staf, hadden prestatieproblemen bij het werken met de applicaties die zij nodig hebben voor hun zorgtaak. Denk hierbij aan het ziekenhuis informatiesysteem, onderzoekssystemen en het EPD. Wij hebben daarom gekeken naar het gebruik van de zes belangrijkste ICT-systemen van het HagaZiekenhuis en hebben deze over de hele keten afgepeld. We hebben het netwerk, de server, storage, middleware en de applicatie laag geanalyseerd en in kaart gebracht.”

“Uit deze analyse kwamen meerdere problemen naar voren. De storage bleek te worden overbelast, waardoor data niet optimaal kon worden aangeleverd. De batchjobs die vanuit het systeem verwerkt worden waren daarnaast niet optimaal ingericht. Beide punten zijn aangepakt, waardoor de prestatieproblemen verdwenen. We hebben eerst de wijze waarop batchjobs worden verwerkt geoptimaliseerd. Vervolgens hebben we alle kritische workloads van de bestaande storage afgehaald en naar een flash storage-systeem overgebracht”, legt De Groot uit.

Meer tijd besteden aan patiënten
“De oplossing heeft de prestaties van het systeem zodanig veranderd dat artsen hun werk efficiënter kunnen uitvoeren, waardoor zij minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd kunnen besteden aan patiënten”, aldus Jan van Rijn, CIO van het HagaZiekenhuis.

Ontdek alles over deze implementatie in de onderstaande video.