Witold Kepinski - 01 oktober 2014

Oracle positioneert zich als onmisbare factor voor CIO

Oracle CEO Mark Hurd positioneert zijn bedrijf als een onmisbaar strategische partner voor de CIO. Dit valt op te maken op een keynote van Hurd op de Oracle OpenWorld 2014 conferentie in San Francisco. Hij sprak live met zeven top CIO’s van grote bedrijven zoals Intel, General Electric en Wallgreens die Oracle technologie gebruiken om hun business te verbeteren.

Volgens Hurd stellen directies hoge eisen aan de CIO om alle IT-omgevingen goed te laten werken tegen zo laag mogelijke kosten. Hurd, een ervaren sales manager, zegt dat CIO’s met Oracle technologie deze vragen kunnen beantwoorden om te tranformeren naar een volgende fase om meer omzet en winst te maken. Dat kan worden bewerkstelligd door de IT-kosten omlaag te brengen. “Hierdoor is de CIO minder geld kwijt aan beheer waardoor er ruimte is voor groei en innovatie. Bijvoorbeeld met de Oracle SaaS en cloud-gebaseerde IaaS waarmee tegen lagere kosten legacy applicaties in de lucht kunnen worden gehouden.” Maar als ze kiezen voor cloud applicaties kunnen commerciële afdelingen op een nog beter en effectieve manier mobiel werken en gebruik maken van social business, waardoor salesafdelingen beter kunnen verkopen, aldus Hurd.

Business-to-business sales system

Intel CIO Kim Stevenson beaamde de woorden van Hurd en zei dat Intel met behulp van Oracle software meer mobiele oplossingen biedt, zoals chips voor auto's en wearables. Nieuwe klanten worden gevonden met een outbound call center, aldus de Intel CIO. Intel maakt gebruik van een business-to-business sales system dat gebaseerd is op Oracle social en marketing automation software. De kosten van het vinden van leads daalde van 300 naar 25 dollar per lead die vaker ook echt leidde tot orders.

Procter & Gamble CIO Filippo Passerini is tevreden met de Oracle social and big data software die de supply chain ondersteunt die miljoen klanten bedient. De voorraden kunnen beter worden ingericht omdat de slimme software ziet wat welke producten in trek zijn en welke niet, aldus Passerini.

AWS, Oracle en Microsoft

Hurd benadrukte dat Oracle vandaag de dag een compleet cloud aanbod, waaronder IaaS dat interessanter kan zijn dan die van Amazon Web Services, Google en Microsoft Azure, omdat Oracle een breed Software-as-a-Service (SaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS) aan klanten biedt. Bij Oracle kunnen klanten compute, dataopslag en apps combineren en beheren. Hurd zegt dat Oracle IaaS even goedkoop is als die van AWS. Zo kunnen klanten op een Oracle IaaS apps ontwikkelen en activeren met Oracle PaaS technologie, waaronder Java development software en Oracle Database. Klanten en ISV’s kunnen daardoor applicaties zoals marketing, sales, human resources en e-commerce apps op een IaaS cloud bouwen.

Hurd benadrukte dat Oracle per jaar miljarden dollars in R&D investeert en alleen innovatieve IT-bedrijven overneemt om zijn klanten te voorzien van de beste oplossingen. “We doen aan 'build and buy' en dat integeren we in ons aanbod.” 

Door: Witold Kepinski