Redactie - 30 september 2014

Informatie, de nieuwe valuta die leidt tot succes

We hebben allemaal wel eens een informatieverzoek van een bedrijf gehad. Van die verzoeken waarin organisaties meer en meer, veelal persoonlijke, informatie van hun klanten vragen. Data die wordt gebruikt om de klantprofielen nog beter in kaart te brengen en doelstellingen te behalen. Want, zeggen ze: “meer informatie stelt ons in staat om u als klant nog beter van dienst te kunnen zijn”.

Big data projecten
Organisaties zijn constant bezig met het interpreteren van de informatie die ze bezitten en zoeken naar mogelijkheden om deze informatie te gebruiken in hun werkzaamheden en het realiseren van, bijvoorbeeld, een betere klantenservice. Niet zelden starten organisaties grote big data projecten met de bedoeling de beschikbare informatie goed te beheren en te gebruiken. Van die projecten die, naar mijn mening, eigenlijk nooit tot een einde zullen worden gebracht, omdat data en informatie nou eenmaal sneller worden gecreëerd dan dat het project kan bijhouden. Wat het allemaal nog complexer maakt, en wat ongetwijfeld een minstens zo grote uitdaging voor bedrijven is, is het vraagstuk hoe ongestructureerde informatie daadwerkelijk bruikbaar gemaakt kan worden. Zeker nu blijkt dat 80 procent van de informatie ongestructureerd is.

Communicatietechnologie
Behalve de uitdagingen van een constant groeiende dataopslagruimte en de twijfelachtige nauwkeurigheid daarvan, hebben IT- en business-afdelingen ook te maken met eisen van eindgebruikers. Eindgebruikers willen werken met de nieuwste en meest efficiënte en innovatieve technologieën. Want waar IT nog altijd de communicatietechnologie bepaalt die binnen een bedrijf wordt gebruikt, beslissen externe gebruikers als consumenten en partners zelf hoe ze willen communiceren met de organisatie.

Veel bedrijven hebben inmiddels Twitter en Facebook omarmd als communicatiemiddel en bekijken hoe ze communicatiediensten als Whatsapp kunnen inzetten om te communiceren met externen. Strategische CIO’s werken samen met marketing en customer service executives om het gebruik van social media en mobiele tools op de werkplek uit te breiden. Dit maakt efficiënter en effectiever reageren op verzoeken van de klant mogelijk. Maar zorgt ook voor een nog grotere hoeveelheid informatie die moet worden gemanaged.

Digitale onderneming
Technologie heeft het spel veranderd. Nieuwe technologieën dringen de markt binnen en concurrenten, klanten en zakenpartners hebben toegang tot deze technologieën. Organisaties zetten nieuwe en niet eerder gebruikte systemen in om de werkplek te veranderen in een samenwerkende omgeving waar cutting-edge technologie een ruime voorsprong biedt ten opzichte van de concurrentie.

Al deze technologieën hebben één ding met elkaar gemeen: ze leveren informatie. Informatie over klanten, gebruik, orders, klachten, kortingen, leveringen, handleidingen, enzovoort. Deze stroom aan informatie maakt een digitale informatie-strategie onvermijdelijk. Organisaties die concurrerend willen blijven zullen moeten innoveren en transformeren om succesvol te blijven in een digitale wereld. Ze moeten leren omgaan met deze nieuwe technologieën en de toenemende stroom aan informatie. Alleen dan kunnen de enorme hoeveelheden informatie daadwerkelijk getransformeerd worden tot de ‘valuta’ die organisaties anno 2014 succesvol maakt.

Auteur: Marc van der Zon, director program management bij OpenText