Wouter Hoeffnagel - 26 september 2014

Social media is populair onder Nederlandse mkb'ers

Steeds meer Nederlandse mkb'ers maken gebruik van social media. Drie op de vijf ondernemers in het Nederlandse mkb geeft aan het communicatiekanaal in te zetten. In 2011 was dit nog één op de drie ondernemers. Ook het gebruik van mobiele apps en websites is toegenomen.

Dit blijkt uit onderzoek van Microsoft dat het IT-bedrijf tijdens de Week van de Ondernemer in Eindhoven heeft gepresenteerd. Drie jaar geleden beschikte zo'n 10% van de mkb'ers een mobiele website. Inmiddels bedraagt dit percentage 37%. Het gebruik van apps is gestegen van 4% in 2011 naar 21%. mkb-ondernemers lijken zich dan ook steeds bewuster te richten op mobiele gebruikers.

Cloud computing
Naast social media en mobiel is ook de cloud onder Nederlandse mkb'ers populair. Zo'n 70% van alle mkb'ers in ons land maakt gebruik van cloud computing. Dit is aanzienlijk meer dan de 44% die in 2011 gebruik maakte van de cloud. mkb-ondernemers vinden vooral de mogelijkheid op afstand te werken en toegang tot data via de cloud grote voordelen van de cloud.

De helft van alle mkb'ers noemt de cloud belangrijk voor zijn bedrijf. Desondanks lijkt de omarming van de cloud af te vlakken. Tweederde van alle ondervraagde ondernemers geeft aan komend jaar niet meer te willen investeren in de cloud.

Bron: NU Zakelijk