Wouter Hoeffnagel - 16 september 2014

BYOD blijkt populair in Europa

Bring Your Own Device (BYOD) is populair in Europa. De Europese markt voor BYOD groeit de komende jaren met een jaar-op-jaar groei van 26,1% tot een omzet van 74,7 miljard dollar in 2019.

Dit voorspelt MicroMarket Monitor. Europa is op dit moment de op één na grootste markt voor BYOD. Binnen Europa is het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van 23,7% de belangrijkste afzetmarkt voor BYOD-gerelateerde technologieën en diensten.

Flexibelere medewerkers
MicroMarket Monitor meldt dat bedrijven veel voordelen zien in BYOD. Zo kunnen medewerkers flexibeler werken doordat zij bijvoorbeeld vanaf iedere locatie (en dus ook thuis) hun werk kunnen uitvoeren. Veel werknemers zouden hierdoor meer werkuren maken dan zij voor de opkomst van BYOD deden. Bedrijven profiteren hiervan.

De belangrijkste drijfveer achter de snelle groei van de BYOD-markt zijn de lage investeringskosten in IT-hardware. Bedrijven stellen door een BYOD-beleid te omarmen werknemers in staat hun eigen persoonlijke mobiele apparaten te gebruiken op de werkvloer. Bedrijven hoeven hierdoor zelf niet te investeren in deze apparaten, wat BYOD aantrekkelijk maakt. Ook kunnen medewerkers doordat zij met apparaten werken waarmee zij bekend zijn hun productiviteit vergroten. Europese organisaties omarmen mobility oplossingen dan ook in een rap tempo om de productiviteit van hun bedrijf te vergroten.

Jong talent aantrekken
Met name jonge werknemers zouden veel waardering hebben voor BYOD. Het onderzoeksbureau stelt dat deze generatie zeer gericht is op IT en BYOD voor bedrijven dan ook een manier is om jong talent aan zich te binden.