Wouter Hoeffnagel - 28 augustus 2014

Salesforce.com helpt bedrijven eigen communities op te zetten

Het CRM-platform Salesforce.com introduceert de Salesforce1 Community Cloud. Bedrijven kunnen hier zelf communities opzetten voor klanten, partners en werknemers. Deze zijn niet alleen net zo persoonlijk en mobiel zijn als LinkedIn of Facebook, maar tegelijkertijd ook goed zijn aangesloten op hun eigen bedrijfsprocessen.

Salesforce.com stelt dat gebruikers enthousiast hebben gereageerd op de Community Cloud. Zo start Deloitte Digital, met 4000 consultants gericht op digitale oplossingen, een nieuwe praktijk om klanten te helpen bloeiende digitale gemeenschappen op te zetten. Belangrijke internationale spelers als British Sky Broadcasting, Cornell University, GE Capital, Honeywell, Key Bank, Pearson, Pono Music, de staat Colorado en Tata Communications gebruiken Community Cloud om met een geheel nieuwe manier de klantrelaties te onderhouden.

2000 actieve communities
"Meer dan 2000 actieve communities zijn live gegaan sinds we - iets meer dan een jaar geleden -voor het eerst communities-functionaliteit aanboden", zegt Nasi Jazayeri, executive vice-president van Salesforce1 Community Cloud. “Op basis van het succes dat we bij klanten hebben gezien, het enorme marktpotentieel en de steun van ons ecosysteem, besloot salesforce.com nu voluit op deze ontwikkelingen in te zetten met de introductie van een eigen Community Cloud."

Elke dag maken miljoenen nieuwe producten, toepassingen en apparaten verbinding met het internet. En achter elk product, elke app en elk apparaat staat een klant. Op dit ‘Internet of Customers’ is de betrokkenheid van klanten belangrijker dan ooit tevoren. Bedrijven voelen nu de dwingende noodzaak om hun bedrijf te transformeren en zijn op zoek naar de volgende generatie oplossingen om het ‘engagement-gap’ te dichten. IDC verwacht dat de markt voor online samenwerkings-tools, zoals communities, groeit naar $ 3,5 miljard in 2018.

Gepersonaliseerd
Bedrijven kunnen communities bouwen die volledig gepersonaliseerd zijn en afgestemd zijn op de unieke behoeften van elk lid. Leden van de gemeenschap kunnen onderwerpen en mensen volgen en up-to-date blijven over de onderwerpen die voor hen het belangrijkst zijn. De Community Cloud is direct verbonden met Salesforce CRM en andere essentiële bedrijfsprocessen. Resellers kunnen hierdoor leads actualiseren, medewerkers cases escaleren en klanten producten beoordelen.

Met Community Cloud, kunnen bedrijven communities creëren met een apparaat-responsive design om ervoor te zorgen dat elk lid dezelfde geweldige ervaring heeft, ongeacht of hij nu op een tablet, smartphone of laptop actief is. Communities kunnen snel worden opgezet door gebruik te maken van sjablonen. Met community designer kunnen niet-technische community managers makkelijk aanpassingen doorvoeren en blijven voldoen aan de corporate branding.