Wouter Hoeffnagel - 26 augustus 2014

69% van de consumenten beschikt in 2019 over IoT-apparaat

Het Internet of Things (IoT) is voor veel consumenten een totaal onbekend fenomeen. Opvallend, aangezien het aantal consumenten dat over een IoT-apparaat de komende jaren hard zal stijgen. Naar verwachting beschikt 69% van de consumenten in 2019 over een IoT-apparaat.

Dit blijkt uit onderzoek van The Acquity Group. Het bedrijf schrijft in het rapport 'The Internet of Things: The Future of Consumer Adoption' dat 30% van de 2.000 ondervraagde consumenten op dit moment al over een IoT-apparaat beschikt. Denk hierbij aan een slimme wasmachine, maar ook aan een slimme Nest-thermostaat. Dit percentage groeit de komende jaren snel. Naar verwachting zullen vooral wearables populair zijn, apparaten die op het lichaam of op kleding kunnen worden gedragen. Naar verwachting koopt ongeveer 13% van de consumenten komend jaar een wearable.

Slimme kleding is niet populair
Er zijn echter ook vormen van IoT te vinden die beduidend minder populair zijn. Slimme kleding zoals Google Glass is hier een goed voorbeeld van. Slechts 3% van de consumenten geeft aan van plan te zijn komend jaar een dergelijk apparaat aan te schaffen. 15% is van plan dit in de komende vijf jaar te doen.

Consumenten melden echter ook allerlei allerlei obstakels te zien bij de aanschaf van IoT-apparaten. 36% van de consumenten geeft aan moeite te hebben de toegevoegde waarde van dit soort apparaten te herkennen, wat voor de groep de belangrijkste reden is een dergelijk apparaat niet aan te schaffen. De kosten van de apparatuur is voor consumenten de op één na belangrijkste reden de aanschaf van IoT-apparatuur uit te stellen. Privacy staat op de derde positie.

Niet bekend met IoT
Veel problematischer is echter het feit dat maar liefst 87% van alle consumenten aangeeft voor het onderzoek van The Acquity Group nog nooit van het begrip IoT te hebben gehoord. Deze groep heeft dan ook geen idee wat de nieuwe ontwikkeling precies inhoudt en wat dit hen voor voordelen kan bieden. 64% van de consumenten geeft aan niet bekend te zijn met slimme apparaten zoals thermostaten en koelkasten. 40% stelt het fenomeen wearables niet te kennen. Voor bedrijven die zich richten op IoT-apparaten is er dan ook de nodige werk aan de winkel. 

Het onderzoek van The Acquity Gropu is hier te vinden.