Redactie - 21 augustus 2014

Visie: Ontkoppeling van techniek en functionaliteit: droom of toekomst

In zijn vorige blog heeft JorgenRosink van Telindus het nieuwste netwerkfenomeen toegelicht: software defined networking.  Een scheiding van hard- en software binnen het netwerk brengt de nodige veranderingen met zich mee. Eén van de belangrijkste voordelen is dat de functionele ICT gescheiden wordt van de technische ICT. Maar waarom is dit van belang? Met andere woorden, wat is de meerwaarde hiervan voor de IT-afdeling?

Traditioneel versus innovatie
Een ontkoppeling van techniek en functionaliteit, betekent een meer functionele benadering van het netwerk. Hierdoor hoeft er in principe maar één keer nagedacht te worden over de techniek en vervolgens hoeft de IT-afdeling alleen nog functioneel beheer uit te voeren. Dit komt doordat er in hoofdlijnen geen directe afhankelijkheid meer is tussen de geboden netwerkfunctionaliteiten en de onderliggende hardware. Vanuit een SDN-beheerconsole heeft de beheerder een functionele kijk op de netwerkinfrastructuur. Hiermee kan eenvoudig een zogenaamde service chain geconfigureerd worden. De functioneel beheerder ziet letterlijk functionaliteiten en kan deze eenvoudig toevoegen of verwijderen. Hiervoor is geen specialistische technische kennis nodig. De configuratie vindt namelijk niet langer plaats op zaken als IP-adres, netwerkrouters of complexe IPS-/IDS-regels, maar meer op een objectgeoriënteerde manier van beschikbare functionaliteiten binnen het SDN-platform. Changes worden dan ook doorgevoerd in de SDN-laag in plaats van in de fysieke switches. Dit zorgt ervoor dat de focus verschuift van technisch naar functioneel. Is dit iets waar de IT-manager van droomt?

SDN en resourcemanagement
Dat is voor veel IT-managers nu nog niet helemaal duidelijk. Door de focus te verleggen van techniek naar functionaliteit worden bedrijven in de gelegenheid gesteld anders om te gaan met hun resources. In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven het moeilijk gehad met het realiseren van continuïteit in hun IT-formatie. Werving en selectie van IT-specialisten blijft moeilijk, want voor veel organisaties geldt dat IT niet hun core business is en daarnaast wordt IT steeds complexer. SDN speelt hierop in, doordat het makkelijker wordt om de techniek uit te besteden, maar wel zelf de regie in handen te houden. De technische communicatie van switches bijvoorbeeld, moet nog altijd eenmalig worden ingericht en dit vraagt om de nodige kennis. Echter, in de toekomst zal voor deze technische kennis steeds vaker gebruik gemaakt worden van externe specialisten. Het installeren van switches, servers en de hypervisor, kortom de inrichting van SDN, kan eenvoudig in handen worden gelegd van een derde partij. Als de techniek geïmplementeerd is, gaat de beschreven controller naar de klant.

Voor bedrijven die flexibiliteit willen op de IT-afdeling, biedt SDN mogelijkheden om de IT-formatie veel meer functioneel in te richten. Een partner voor de techniek en zelf de medewerkers en het budget om te focussen op de business. Zo kunnen bedrijven investeren in mensen die meerwaarde toevoegen aan de business-applicaties en dus aan de business zelf. Voor sommige IT-managers waarschijnlijk een droom die uitkomt, voor anderen toekomstmuziek. Maar de mogelijkheid komt er met SDN, dat is zeker.

In een derde en laatste blog gaat JorgenRosink in op de mogelijkheden van SDN voor uitwijk van het datacenter en schaalbaarheid en bespreekt hij op welke wijze leveranciers inspringen op deze nieuwe technologie.

Jorgen Rosink is consultant bij Telindus


Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024