Redactie - 10 mei 2012

Hostingproviders profiteren van innovatie


Hostingbedrijven halen rendement uit hun investeringen in innovatie. Toch investeren veel hosters vaak niet meer dan vijftig procent van hun brutomarge in innovaties. Een ander middel om de concurrentiekracht te versterken, is certificering. Vooral DHPA-leden zien dit als een voorwaarde voor groei. Dit blijkt uit het Mazars Hostingonderzoek 2012 dat Blauw Research uitvoerde in opdracht van de belangenvereniging voor hostingbedrijven DHPA (Dutch Hosting Provider Association) en Mazars Accountants, belastingadviseurs en managementconsultants. Aan het onderzoek deden bijna negentig hostingbedrijven mee.

Innovatie

Een ruime meerderheid van de hosters (61 procent) geeft aan dat de organisatie positieve rendementen haalt uit investeringen in innovatie. Eveneens is bij de meeste hostingproviders (zestig procent) innovatie verankerd binnen de organisatie en gekoppeld aan een heldere langetermijnvisie (56 procent).

Doelen en motieven

Voor hosters is de belangrijkste doelstelling van hun investeringen: het verbeteren van de klantervaring en kwaliteit (62 procent). De belangrijkste motieven voor hostingbedrijven om te investeren in innovaties, zijn: eigen ideeën en eigen visie (87 procent) en de wensen van klanten (76 procent). 24 procent innoveert omdat de concurrentie dat ook doet en slechts twintig procent doet dit puur uit financiële overwegingen.

Certificering

Van de respondenten aan het hostingonderzoek heeft 49 procent een certificering. In 2011 was dit nog 33 procent. Het gaat dan om ISO 27001-, ISO 9001-, ITIL- en PCI-certificeringen. DHPA-deelnemers beschikken vaker over deze certificeringen dan niet-leden.

De hostingmarkt

Op dit moment bevindt het merendeel van de klanten van hostingproviders zich in de zakelijke dienstverlening (79 procent). Daarnaast scoren de sectoren handel (63 procent) en financiële dienstverlening (44 procent) hoog. Wel is er een verschuiving waarneembaar naar (semi-)overheidssectoren (onderwijs, overheid en gezondheidszorg). De drempel voor deze sectoren is echter hoger doordat veelal een specifieke certificering nodig is. Dit verklaart ook de sterke groei in certificeringen in het afgelopen jaar.

“Dit is de derde keer op rij dat Mazars dit onderzoek laat uitvoeren. De hostingbedrijven in Nederland zien dit als dé vinger aan de pols van hun sector”, zegt Michiel Steltman, directeur van de DHPA. “Er is duidelijk sprake van stabiliteit en de sector heeft alle kenmerken van volwassenheid. Hosting is als digitale infrastructuur steeds belangrijker geworden voor het functioneren van de economie. Het is dan ook goed om te zien dat trends als innovatie, groene ICT en door certificeringen geborgde kwaliteit doorzetten in 2012. Daarnaast zien wij dat DHPA-deelnemers zich op deze punten positief onderscheiden. Opvallend is ook dat actieve acquisitie voor veel hostingbedrijven nauwelijks aan de orde is en dat ze innovatie voornamelijk uit eigen middelen financieren. En dat is vooral in deze tijd een positief gegeven en duidt op een gezonde branche.”

Louis van Garderen, partner-aandeelhouder van Mazars: “Wederom geven deze onderzoeksresultaten een prachtig inzicht in de huidige stand van zaken en de ontwikkelingen in de hostingmarkt. Het is ook goed om te zien dat de branche het belang inziet van verdere innovatie en certificering. Het onderzoek biedt ons, als accountantskantoor, goede handvatten om hostingbedrijven optimaal van advies te voorzien. Financiering van innovatie, strategiebepaling en begeleiding bij koop-verkoop van ondernemingen zijn belangrijke adviestrajecten in de relaties met onze klanten, nationaal en internationaal.

De Mazars Hosting Provider Survey is een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse hostingbedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van de DHPA en Mazars. Aan het onderzoek van 2012 deden bijna negentig hostingbedrijven mee. De presentatie van het hostingonderzoek vond plaats op woensdag 9 mei 2012 bij Mazars in Amsterdam.