Redactie - 27 maart 2012

Het post-PC tijdperk


Er wordt steeds vaker gesproken over het ‘post-PC era’ ofwel het tijdperk na de Personal Computer. Hoewel dit niet het einde van de PC betekent, kenmerkt het wel een belangrijk fenomeen: de opkomst van de tablet en in zijn kielzog de smartphone. Als we bijvoorbeeld naar Apple kijken, dan zien we dat vorig kwartaal 15,4 miljoen iPads werden verkocht, tegen 15,1 miljoen verkochte PC’s door HP, de grootste PC-leverancier. Dit terwijl de PC al ruim 30 jaar onder ons is en de iPad pas 2 jaar geleden op de markt kwam.

Er zijn op dit moment twee dominante platformen in het post-PC tijdperk.  Het Android-besturingsysteem is leidend wat betreft aantal verkochte smartphones. Omdat vele fabrikanten dit gratis besturingsysteem van Google gebruiken, is door de zware concurrentie de prijs relatief laag geworden. Het andere platform – Apple – heeft een hoog geprijsd assortiment iPods, iPhones en iPads.  Allemaal post-PC producten die via de iCloud met elkaar verbonden zijn. Deze producten zijn ontstaan in een razend tempo van productvernieuwing. Dit hoge tempo maakt dat Apple nu ook in het lagere segment steeds meer concurreert, namelijk met oudere producten.  De iPad2 is nog steeds één van de beste tablets tegen een intussen flink lagere prijs.

Aantrekkelijke markt
We zien Microsoft ook proberen deze aantrekkelijke markt te betreden. Windows 8 draait ook op tablets. De hele opzet van Windows wordt veranderd om meer ‘touch-friendly’ te worden. Immers een muis of stylus, zoals we vroeger gewend waren, zijn bij tablets normaal gesproken niet meer aan de orde. Microsoft maakt de nieuwe ‘touch’-beleving niet alleen beschikbaar voor tablets, maar ook voor iedereen die nog gewoon met monitor en muis achter zijn PC zit.  Een flinke gok, maar ze moeten wel.

In een paar jaar is de hele markt, die de afgelopen 30 jaar is opgebouwd, veranderd. Dit brengt enorme verschuivingen met zich mee voor de spelers op dit gebied.  Een markt in eerste instantie gedreven door voorlopers en snelle volgers. Gestimuleerd door telecombedrijven die via abonnementen deze producten betaalbaar maakten voor de rest.Een concept dat we nog kennen uit de vorige eeuw. Op die wijze kon de mobiele telefoon zich immers zo snel ontwikkelen.

Productvernieuwing
Maar door snelle productvernieuwing, zowel op de smartphone- als tabletmarkt, komen er steeds meer ‘oudere’ modellen beschikbaar. Goed genoeg, maar flink goedkoper, waardoor steeds meer personen ook zo’n product kunnen kopen, zonder een langdurig abonnement.  De opmars van gratis WiFi-netwerken maakt bovendien dure draadloze data-abonnementen ook minder noodzakelijk.  In sommige steden lopen al projecten om in het hele centrum gratis WiFi beschikbaar te stellen.  Een voorbeeld is het ‘gratis WiFi-initiatief’ van Tilburg.
In Tilburg zijn al tien WiFi-stations in de binnenstad geplaatst.  De gemeente vermeldt dat de proef wordt uitgebreid naar studentenhuizen, waarvan de wifi-netwerken aan elkaar worden gekoppeld. De gemeente plaatst ook extra basisstations in openbare instellingen zoals bibliotheken. Bovendien kunnen mensen zelf een deel van hun netwerkverbinding beschikbaar stellen en aangesloten worden op het gemeentenetwerk. Over een half jaar moet in heel Tilburg de gemeentelijke informatie gratis draadloos beschikbaar zijn. Een fantastisch
initiatief!

Omdat er een dekkend netwerk over de hele stad zal zijn, wordt via dit netwerk ook de sociale veiligheid vergroot. Het netwerk kan bijvoorbeeld ook worden gebruikt door hulpdiensten, waardoor meer zekerheid is dat communicatie ook op cruciale momenten beschikbaar is. In steeds meer steden zien we deze ontwikkeling. De gemeente Groningen was in 2006 al de eerste met zo’n initiatief. Rotterdam en Heerlen zijn andere voorbeelden. Intussen hebben de eerste treinen gratis WiFi net zoals vele horeca- gelegenheden.

Nutsvoorziening
Het is interessant te zien hoe informatie-uitwisseling een nutsvoorziening aan het worden is. Voor een belangrijk deel aangeboden door onze overheid, daarnaast ook beschikbaar gesteld door de commerciële markt. Net zoals elke publieke ruimte gratis toiletten, water en licht beschikbaar stelt voor hun bezoekers, krijgen ze nu ook gratis internet erbij. De eeuw van de informatie is echt begonnen nu informatie een basisvoorziening is geworden. Voor elke burger. Met tablets en smartphones voor iedereen betaalbaar en beschikbaar.

En dat slechts in een paar jaar tijd; wie dit 10 jaar geleden had voorspeld, zou zijn uitgelachen. Want zo’n 10 jaar geleden immers – op 23 oktober 2001 – kondigde Apple zijn eerste iPod aan. Achteraf beschouwd de initiële start van het post-PC tijdperk. Daarom is toekomstverkenning zo lastig. Als er wérkelijk een goed bruikbare innovatie komt, gaat de implementatie immers razendsnel. Nu nog wachten op de zonnepanelen en elektrische auto’s. Met een beetje geluk spreken we daar over 10 jaar daar op dezelfde wijze over.
 
Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland