26-03-2012

De expansie van Gartner Benelux

Deel dit bericht


Begin april gaan de deuren open van het nieuwe Gartner-kantoor in Luxemburg. Deze kleine Europese staat ontwikkelt zich in hoog tempo tot een centrum van IT-bedrijvigheid, onder meer door het relatief grote aantal datacenters dat daar gevestigd is. Tegelijkertijd weet Luxemburg steeds meer grote spelers op de IT-markt aan te trekken. Executive-People.nl sprak met Marc Swartjes over de snelle groei van het onderzoeks- en adviesbureau in de Benelux.
 

De opening van het Luxemburgse kantoor staat niet op zichzelf. Gartner Benelux is in het afgelopen jaar wederom met dubbele cijfers gegroeid. Een van de sectoren die daar aan heeft bijgedragen is de gezondheidszorg. De afdeling Health Care is dan ook anders georganiseerd èn uitgebreid. Marc Swartjes, Regional Vice President of Sales Benelux: “Health Care, waar met name ziekenhuizen en andere zorgleveranciers onder vallen, viel voorheen in ons EMEA SMB-kanaal. Dat is nu een vertical geworden in het Benelux-team voor Nederland, waar we een specialist op hebben gezet, Paul Woudstra. Hij heeft een achtergrond in de health care, en heeft de ambitie om die markt beter te maken.” 

“We spreken als Gartner in de regel met CIO´s, maar bij ziekenhuizen ligt dat net wat anders. Daar heb je vaak te maken met Raden van Bestuur en steeds meer met een CMIO, een Chief Medical Information Officer. Die persoon verenigt dus zowel IT- als medische expertise. Om die specifieke markt te begrijpen heb je een goede kennis nodig over ziekenhuizen, en moet je de taal spreken. Daar gaan we ons dit jaar verder op richten, we zullen daar in Nederland nog een tweede persoon bij aannemen en starten ook in België.” 

Efficiëntieslagen 
“Vaak is de IT in ziekenhuizen nog niet zo goed gestructureerd als bij bedrijven. Het is in het verleden nooit een primair aandachtsgebied geweest, terwijl je nu efficiëntieslagen ziet. Ziekenhuizen beschouwden IT tot voor kort als een faciliteit. Maar de aandacht voor IT is veranderd onder invloed van demografische veranderingen, en een aantal belangrijke trends, waaronder nieuwe behandelmethoden, veranderd consumentengedrag en erkenning van medische fouten. IT wordt in toenemende mate gezien als kans om het primaire proces kosten effectiever te maken.”

“Bovendien heeft de financiële crisis de aandacht voor financiële uitkomsten verscherpt: raden van bestuur eisen nu dat de investeringen in IT, met name in zaken als een EPD, financiële resultaten opleveren. Typische trends zijn daarom dat de focus verandert van onbeperkte ambitie naar meetbare meerwaarde. Er is meer aandacht voor BI om alle beschikbare data te gebruiken, zodat prestaties en verbetermogelijkheden inzichtelijk worden. En met behulp van een CRM strategie worden patiënten centraal gesteld, onder meer met zaken als eHealth.”

Dit sluit aan bij de veranderende kijk op IT in tijden van recessie. “IT-organisaties bij bedrijven zijn sinds de recessie sterk gericht op kostenoptimalisatie, maar niet alleen meer door besparing op IT maar steeds meer gericht op besparing met behulp van IT. CIO’s richten zich op een schijnbaar conflicterende combinatie van groei en operationele efficiëntie, waarbij ‘customer experience’ het uitgangspunt is voor zowel investeringen in bijvoorbeeld cloud of mobility, en voor optimalisatie van interne processen op basis van feedback met social media en -analytics. Van de CIO wordt nu veel meer een businesspartnership verwacht.”

Persoonlijke benadering 
Vanaf 1 april kunnen Luxemburgse bedrijven dus ook in eigen land bij Gartner terecht. Voorheen bediende het kantoor in Brussel de Luxemburgse markt. “Dat we een kantoor openen in Luxemburg komt in de eerste plaats omdat we daar snel groeien. Bovendien zijn we benaderd door de Luxemburgse overheid, die een actieve lobby voert om IT-bedrijven naar Luxemburg te krijgen. Ze hebben de nadrukkelijke ambitie om een center of excellence te worden voor IT in Europa.” Luxemburg heeft een verrassend groot aantal IT-bedrijven binnen de landsgrenzen. Een van de redenen daarvoor is het bankgeheim. Hierdoor is wettelijk bepaalt dat cruciale data binnen Luxemburg moet blijven. Er staan dus veel datacenters in het land, in de afgelopen drie jaar zijn er zeventien datacenters geopend.

Tegelijkertijd vestigen steeds meer IT-bedrijven zich in Luxemburg. Swartjes: “De Luxemburgse overheid vindt het daarbij belangrijk dat Gartner er ook zit. Daar zit natuurlijk wel een business case achter, we openen niet zomaar overal een vestiging. Maar we deden al veel zaken in Luxemburg, en eind vorig jaar zijn we aan de slag gegaan.” Omdat een Luxemburgs bedrijf wettelijk gezien een Luxemburgse eigenaar moet hebben is James Clonan aangenomen als co-gerant en senior account executive. Tevens hebben we Mohammed Alkass aangenomen als business development executive.”

De bedrijfscultuur sluit volgens Swartjes goed aan bij Gartner: “Er zitten veel CIO´s, en omdat in Luxemburg niet meer dan 500.000 mensen wonen is het een heel erg community based networking-omgeving. De mensen kennen elkaar. Ik hoorde recent een anekdote dat er daarom bij sourcing vrijwel geen SLA´s nodig zijn. Want als je je afspraken niet nakomt doe je gelijk geen business meer in dat land. Die persoonlijke benadering past bij ons, bijvoorbeeld met onze EXP-community (Executive Programs voor CIO’s). Zo sluiten we aan op de aard van de Luxemburgse werkomgeving.”