Redactie - 23 mei 2011

Tien jaar Gartner Benelux Beach House, interview met Bart van Eijck en Marc Swartjes


Benelux traditioneel goed vertegenwoordigd op Gartner Symposium/ITxpo

Tijdens het Gartner Symposium/ITxpo dit jaar vindt voor de tiende keer het populaire evenement voor deelnemers uit de Benelux plaats. Begonnen als Holland House is deze netwerkbijeenkomst uitgegroeid tot een integraal onderdeel van de activiteiten, waar CIO´s uit de Benelux in een informele sfeer napraten over de sessies met Gartner-analisten. In die tijd zijn veel thema’s aan bod gekomen.

Bart van Eijck, Group Vice President EMEA, stond aan de wieg van het Holland House: “Het landenevenement is als het ware organisch gegroeid vanuit de wens van de bezoekers. Het begon met de complete arrangementen. Er waren veel deelnemers op het Symposium die geïnteresseerd waren in een all inclusive-deal. Wij boden destijds alleen de toegang aan, maar via de Nederlandse vakpers kwam het verzoek om meer complete arrangementen. Dit zijn we samen met onze mediapartners met succes gaan aanbieden.”

Deze aanpak bleek duidelijk in een behoefte te voorzien. Er is zelfs een keer een charter-vliegtuig ingezet om de bezoekers naar Symposium/ITxpo te vervoeren. De stap van een compleet verzorgde reis naar een speciaal landenevenement was toen niet meer zo groot. Tien jaar geleden ontstond het idee van het Holland House als informeel verzamelpunt voor de Nederlandse deelnemers. Uiteraard vormden de Olympische Spelen daarvoor de inspiratiebron, waar het Holland House een groot succes was.

Eerste contacten

Ook de Nederlandse bezoekers van Symposium/ITxpo bleken elkaar graag in den vreemde op te zoeken. Van Eijck: “We hebben altijd veel plezier gehad bij het bedenken van een leuke invulling. De aankleding is wel altijd herkenbaar geweest, met typisch Hollandse zaken als bitterballen en haring. Dat wordt altijd erg gewaardeerd.”

Maar de bijeenkomst is meer dan alleen fun. Marc Swartjes, Regional Vice President Sales Benelux: “We bieden zo op de eerste avond van het Symposium een uitgelezen netwerkgelegenheid, waar deelnemers de eerste contacten kunnen leggen met de andere bezoekers uit Nederland en België. En natuurlijk lopen er ook veel Gartner-analisten rond, die bezoeken allemaal graag het Benelux Beach House. Het is dus niet alleen vermaak, het is ook inhoudelijk. De gesprekken gaan daar toch vaak over de tracks van het Symposium. Het is voor veel mensen een belangrijk onderdeel geworden van de totale Symposium experience.”

Het succes van deze landenbijeenkomst trok ook de aandacht van andere landen. Van Eijck: “Er was zoveel aandacht voor het Holland House dat alle andere Europese landen met een schuin oog keken naar het succes. Een aantal wilde zelf iets vergelijkbaars doen, maar dat blijkt in praktijk lastig te zijn. Bezoekers uit Duitsland, Italië of Frankrijk geven toch de voorkeur aan een formeel diner. Drinken in een strandtent doen ze blijkbaar minder graag.” Het evenement is in de loop der jaren voortdurend gegroeid. Drie jaar geleden is het Holland House met succes omgedoopt tot het Benelux Beach House. Zo werd een Belgische VIP bar met Palm-bier en kaviaar toegevoegd aan de haring, bitterballen en saté. Overigens zal de aankleding het komende evenement in november voor het eerst wat veranderd zijn, nu de exclusieve Club Shoko in Barcelona als locatie is gekozen. In Cannes vindt op dat moment de Europese top plaats, zodat Symposium/ITxpo verhuist naar Spanje.

Recordaantal

Vorig jaar bereikte het aantal bezoekers van het Benelux Beach House het recordaantal van zeshonderd. Swartjes: “De Benelux deelnemers vormen een relatief groot aantal op het totaal van 3.500 deelnemers aan het Symposium. De Benelux is dus goed vertegenwoordigd. In totaal waren er het afgelopen jaar in Cannes 1.500 CIO’s aanwezig. Dat laat een duidelijke trend zien, Symposium/ITxpo wordt steeds meer een evenement voor CIO´s en executives, de business is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Steeds meer CIO’s nemen hun teams mee voor een soort van off-site heidesessie en vragen Gartner om ondersteuning bij de voorbereiding en invulling van hun agenda, om zodoende met actie gerichte en strategische adviezen huiswaarts te keren. Andere CIO's zien dit als een uitgelezen mogelijkheid om de dagelijkse operatie te onderbreken voor de hoognodige ‘thinking-time’. Het is letterlijk het grootste CIO-event in Europa, de Amerikaanse editie is zelfs het grootste CIO-event ter wereld. Het Symposium is bij uitstek de etalage van de Gartner IP (intellectual property).”

Zo hebben de analisten van Gartner in de loop der jaren een breed aantal thema’s de revue laten passeren tijdens Symposium/ITxpo. Van Eijck: “Tien jaar geleden, ten tijde van het eerste Holland House, vertelde een van onze analisten al het verhaal van de digital natives. Kinderen gaan heel anders om met technologie dan wij. Dat is nu dagelijks zichtbaar. Het volume en het niveau van de interactie zijn enorm toegenomen.”

Niet alle voorspellingen zijn in de loop der jaren goed gevallen, al bleken ze vaak wel waar. Swartjes: “Op het Symposium in Cannes in 1999 hebben we de internet-bubble voorspeld, op grond van ons hype-cycle model. Die controversiële voorspelling heeft ons initieel zelfs klanten gekost. In 2007 hadden we al het thema ‘prepare for recession’. En in 2009 ‘prepare for the upswing’. We proberen de cyclus voor te zijn.”

Swartjes: “IT wordt steeds meer vraaggestuurd en gebruiksvriendelijker aan de voorkant. Maar aan de achterkant wordt het exponentieel complexer. Dat is waar we het komende Symposium ook op in zullen gaan. Binnen vijf jaar zal vijftig procent van alle CIO’s zijn infrastructuur en/of applicaties in meer of mindere mate hebben geoutsourced naar de cloud. Dat betekent ook -en dat is re-imagining IT- dat waar CIO’s nu voor 70 tot 80 procent bezig zijn met ´run the business´, dat zal verschuiven naar ´grow the business´, en ´transform the business´. Dat is een verschuiving in de aandachtscope van de CIO. Het profiel van de CIO ziet er vandaag de dag volledig anders uit dan tien jaar geleden. Het was toen een technische job, maar nu is dat niet meer acceptabel, de CIO schuift op richting de business.”

Bedrijfsprocessen verbeteren

Van Eijck: “Hiermee verandert ook voor ons de markt enorm. Iedere business leader moet begrijpen hoe hij IT kan gebruiken om zijn bedrijfsprocessen te verbeteren en te versterken. Dat is een proces waar we onze handen vol aan krijgen. Daar moeten we mee aan de slag. Ook wij gaan ons steeds meer verdiepen in business processen. We hebben al steeds meer met business leaders te maken, en werken ook verticale, industriegerichte services. Hierdoor groeien we enorm hard. Gartner breidt in Europa met 150 account managers uit, en we zijn wereldwijd in vier jaar tijd verdubbeld in omvang. Dat heeft onder meer te maken met die toegenomen specialisatie.”

Deze trend heeft effect op de mensen die Symposium/ITxpo bezoeken. Swartjes: “De meeste CIO’s hebben nu de mogelijkheid om een nieuwe IT visie te creëren, één die bepaalt hoe IT de aanjager van bedrijfs-succes wordt. Het Symposium geeft inzicht in de manier waarop deze visie kan worden gerealiseerd. We hebben inmiddels ook services ontwikkeld voor de CFO en voor de CMO. Dan gaat het om de ROI van IT en de communicatie tussen de CFO en CIO. De CMO is onder andere geïnteresseerd in de toepassingen van Social Media. We hebben bij het Symposium allerlei tracks die gericht zijn op de CEO. Zij komen onder meer mee in het kader van succesvolle programma’s als ‘bring your boss’ waarbij we CIO’s uitnodigen hun baas mee te nemen. Daar wordt goed op gereageerd. De CFO´s en de CEO´s met interesse in IT beloven we een paar interessante en leuke dagen. En daar speelt het Benelux Beach House ook een rol in.”

Het komende Symposium is een onmisbare mogelijkheid om je voor te bereiden op het komende jaar middels:

  • Meer dan 300 sessies, workshops, how-to clinics, roundtables en case studies
  • Verdeeld over 10 functionele tracks, waaronder die speciaal voor CIOs
  • Netwerk van 3.000+ peers
  • 85 solution providers.
  >> meer Gartner