Redactie - 14 juli 2014

Visie: Pionier of achterblijver?


De komst van een nieuwe generatie medewerkers en technologie zorgt in organisaties voor nieuwe manieren van samenwerken. Met collega’s maar ook opdrachtgevers en leveranciers. Samenwerken wordt steeds belangrijker. Het nieuwe werken en het aanpassen van bedrijfsprocessen op de mogelijkheden van nieuwe technologie laten niet alleen medewerkers beter tot hun recht komen maar verbeteren vooral de concurrentiepositie.

Het gebruik van consumententechnologie op de werkplek is een mooi voorbeeld. WaarIT voorheen vooral bedrijfsprocessen moest ondersteunen, zijn het nu de bedrijfsprocessen die opnieuw ingericht worden om maximale waarde te genereren uit de mogelijkheden van nieuwe technologie. Zo ook bij sociale samenwerkingsoplossingen. IT biedt volop mogelijkheden, maar het heeft weinig nut deze mogelijkheden in te voeren los van de (primaire) bedrijfsprocessen. Bij succesvolle implementaties zie je juist dat “Social Collaboration” de intelligente context van het primaire proces vormt gericht op de medewerker en zijn specifieke rol.

Eens voorbeeld: een verkoper werkt voor zijn dagelijkse werkzaamheden met CRM data. Ongeacht het device waarmee hij werkt wordt hem op een intelligente manier context aangeboden die past bij deze data. Denk aan een overzicht van de personen die aan actuele opportunities werken, de mogelijkheid om via één simpeleklik met ze te communiceren, het laatste nieuws over een specifieke account, het social media sentiment rondom een klant of industrie, de kennis die al in het knowledge management systeem beschikbaar is over een onderhanden onderwerp of klant, en ga zo maar door.

Deze nieuwe manieren van werken en samenwerkenvragen ook om nieuw gedrag binnen organisaties. Het betekent dat het collaboration-beleid nauw aansluit bij de doelstellingen van een organisatie en dat het leiderschap een voorbeeldrol vervult bij de toepassing en gebruik.

Er zijn inmiddels vele voorbeelden van bedrijven die op deze wijze substantiele productiviteitswinsten hebben geboekt. Er zijn echter helaas nog veel meer voorbeelden van bedrijven die “iets social gaan doen” los van de primaire systemen en waar geen enkele winst wordt geboekt.

Wordt er in uw organisatie ook meer over gesproken of is uw bedrijf pionier op dit gebied?

André Huizing is CEO van Avanade Nederland