Redactie - 30 juni 2014

KLM snijdt zich in de vingers met Mexico-tweet


Onderzoek in opdracht van Digivaardig & Digiveilig toonde onlangs aan dat ruim de helft van ondernemend Nederland social media inzet voor zakelijke doeleinden. KLM bewijst dat dit echter niet zonder risico is. De vliegmaatschappij plaatst gisteren na de Nederlandse zege op Mexico een tweet online die bij veel boze Mexicanen verkeerd is gevallen.

"Adios Amigos!", schreef KLM op zijn Twitter-account. Bij de tekst werd een foto vertoond van het 'Departures'-bord op Schiphol, waarbij een mannetje met een sombrero te zien was. De grap werd door veel Nederlanders gewaardeerd, maar veel Mexicanen waren minder over de grap te spreken.

8.000 keer geretweet
De tweet heeft slechts 45 minuten online gestaan voordat KLM het bericht verwijderde. De tweet was op dit moment echter al 8.000 geretweet door zowel Nederlanders als Mexicanen Twitteraars. Onder Mexicaanse gebruikers is veel ophef ontstaan over de opmerking. Boze Mexicanen stellen op Twitter door KLM te worden uitgelachen.

De acteur Gael Garcia Bernal, bekend van het nummer 'Y tu mamá también', stelde op Twitter zelfs nooit meer met KLM te zullen vliegen. De acteur heeft zijn Tweet overigens inmiddels verwijderd en biedt op Twitter zijn excuses aan voor zijn felle reactie. "Ik moet zeggen: excuses aan een ieder die zich beledigd voelt door mijn opmerkingen. Ik was bevangen door de voetbalkoorts die mijn gevoel voor humor verpestte".

WH