Redactie - 20 mei 2014

'Platform-as-a-Service brengt IT en Business dichter bij elkaar'

 

De kloof tussen IT en de business is al jaren een heikel punt, maarkan deels verklaard worden doordat beide partijenniet altijd dezelfde taal spreken. De consequenties van deze taalbarrière zijndat IT-projecten onnodig complex worden, meer tijd in beslag nemen ofdat de uiteindelijke oplossing niet aan de verwachtingen voldoet. Het is een uitdaging waar beide partijen mee worstelen.

Vanuit het perspectief van de business is het belangrijk dat zakelijke applicaties snel kunnen worden ontwikkeld en dat zij waarde toevoegen binnenspecifieke bedrijfsprocessen of in de samenwerking met externe partners. Een HR-manager wil bijvoorbeeld tijdbesparen door een app te ontwikkelen waarmee medewerkers zelf eenvoudig hun verlof kunnen regelen. Als inhoudelijk expert weet hij exact welke stappen er moeten worden doorlopen en welke data hierbij van belang zijn, maar van de technische vereisten heeft hij geen verstand. De IT-manager krijgt meer van dergelijke verzoeken en heeft eigenlijk onvoldoende tijd om al deze projecten snel op te pakken. Ook beschikt hij niet over de inhoudelijke kennis vande processen die de business manager wel bezit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel organisaties op zoek zijn naar een manier om het proces van softwareontwikkeling te vereenvoudigen, want op dit vlak is nog veel winst te behalen.

Wat verwachten medewerkers van applicaties?

De verwachtingen van medewerkers en de eisen die zij stellen aan zakelijke applicaties is de laatste jaren veranderd. Medewerkers stellen hogere eisen als het gaat om gebruikerservaring. Zij verwachten meer mogelijkheden op het gebied van connectiviteit, bijvoorbeeld door integratie met social media-platformen, en gaan er vanuit dat de apps nauw aansluiten bij specifieke situaties, zoals een app waarmee visitekaartjes kunnen worden gescand waarbij automatisch ook de LinkedIn en Twitter profiel gegevens worden opgezocht en toegevoegdaan Outlook. Organisaties proberen te voorzien in de wens van medewerkers om op een eenvoudige manier overal en altijd toegang te hebben tot de voor hen belangrijke applicaties en data door nieuwe mobiele apps en nieuwe interactieve gebruikersinterfaces te ontwikkelen. Ondanks alle inspanningen lukt het hen echter nog steeds niet om optimaal te voldoen aan de vraag van de business. Het ontwikkelen van nieuwe apps is niet de enige uitdaging, want ook de kernapplicaties waarvan zij gebruik maken binnen de onderneming moeten regelmatig worden aangepast. Hierbij speelt snelheid wellicht een minder groter rol, maar dit neemt niet weg dat het er een sterke behoefte is aan een eenvoudigemanier om de benodigde aanpassingen door te voeren zonder dat hier diepgaande technische kennis voor nodig is. Platform-as-a-Service biedt op dit vlak uitkomst.

Adoptie PaaS neemt toe

Er zijn vele varianten van ‘as-a-Service’ waar organisaties gebruik van kunnen maken. Cloud computing vormt de basis voor het snel ontwikkelen van software. Het biedt on-demand de benodigde infrastructuurwaardoor het eenvoudiger en vaak voordeliger wordt om software te implementeren. Infrastructuur-as-a-Service (IaaS) geeft toegang tot de onderliggende infrastructuur van cloud computing en biedt organisaties de mogelijkheid om hun eigen cloud platform te ontwikkelen. Dit vereist wel veel technische kennis. Platform-as-a-Service (PaaS) is een volledig software-ontwikkelplatform bestaande uit de infrastructuur, applicatieservers, ontwikkeltools, databases en storage. Het biedt als het ware complexe en arbeidsintensieve middleware technologie als dienst. De gebruiker kan via een browser een volledig geconfigureerd cloud-platform inschakelen zonder hierbij te investeren in hardware en zonder aanvullende software te installeren. Hierdoor wordt het veel makkelijker om software te ontwikkelen en beschikbaar te stellen, omdat het technische gedeelte zoals het inrichten van de IT-infrastructuur en de koppelingen met diverse cloud-databases door de PaaS-leverancier wordt verzorgd. De IT-manager of de business manager hoeft zich alleen te richten op het functionele ontwerp van de applicatie en kan met de juiste tools in enkele dagen een nieuwe app ontwikkelen.

PaaS is zeker niet het antwoord op alle IT-uitdagingen van ondernemingen maar stelt organisaties wel in staat om applicaties aanzienlijk sneller te ontwikkelen en uit te rollen. Met de adoptie van PaaS zijn IT’ers ook niet minder belangrijk geworden. Organisaties kunnen bijvoorbeeld hun eigen software ontwikkelen met PaaS, maar de infrastructuur en het beheer van het platform uitbesteden aan specialisten. PaaS kan wel bijdragen aan het reduceren van IT-kosten omdat er, in tegenstelling tot de conventionele software-ontwikkelmethoden, geen additionele investeringen hoeven te worden gedaan in hardware, het huren van datacenter-faciliteiten of het opzetten en onderhouden van servers. Zeker voor startende organisaties biedt dit uitkomst, omdat zij de investeringen het liefst zo laag mogelijk houden. Moderne Platform-as-a-Service-technologiedraagt bij aan het dichten van de kloof tussen IT en business doordat het eindgebruikers in staat stelt om zelf snel zakelijke datagedreven applicaties te ontwikkelen. De IT-afdeling kan zich vervolgens volledig richten op strategische of complexe projecten, want er zullen altijd projecten zijn die je het beste kunt laten uitvoeren door de IT-afdeling of specialistische App Developers. Het zal de komende jaren steeds normaler worden dat medewerkers zelf een app bouwen en dat is een positieve ontwikkeling voor de gehele organisatie.

Karen Padir is Chief Technology Officer bij Progress Software