Redactie - 14 juni 2012

Remote monitoring van hartimplantaten met ICT


Sorin Group, producent van medische apparatuur en marktleider op het gebied van de behandeling van hart- en vaatziekten, en Orange Business Services, integrator van wereldwijde communicatieoplossingen, introduceren vandaag Smartview, een remote monitoring-oplossing voor patiënten met een pacemaker (cardiac rhythm management, CRM) in een aantal Europese landen.

Met behulp van Smartview remote monitoring hebben zorgverleners voortaan toegang tot waardevolle hartgegevens en waarschuwingsmeldingen van de Paradym RF-implantaten van Sorin, terwijl de patiënt gewoon thuis kan blijven. De intelligente functies waarmee de CRM-apparatuur van Sorin is uitgerust bieden naast het op afstand verzenden van gegevens ook geavanceerde diagnostische mogelijkheden en vroegtijdige ontdekking van hartfalen en daarmee een beter patiëntcontrole. Voor patiënten kan de Smartview remote monitoring-oplossing een tijdsbesparing opleveren, omdat ze voor routineonderzoek niet meer elke keer naar het ziekenhuis hoeven .

“Remote monitoring is voor mij een efficiënte manier om klinische en technische gegevens op afstand te bekijken. Normaal gebeurt dat tijdens een vervolgonderzoek in het ziekenhuis, maar nu kunnen patiënten gewoon thuisblijven,” aldus dr. Philippe Mabo, verbonden aan het Academisch Ziekenhuis van Rennes in Frankrijk. “Bovendien levert Smartview informatie op basis van de geavanceerde technologie die Sorin voor zijn apparatuur toepast, zodat klinische situaties vroegtijdig kunnen worden vastgesteld en betere patiëntenzorg kan worden geboden .”

Het gebruiksvriendelijke Smartview remote monitoring-systeem is eenvoudig bij de patiënt thuis te installeren, onder begeleiding van een competente helpdesk die wordt ondersteund door Orange Business Services en Sorin. De unieke hulp bij deze technische installatie, ontwikkeld op basis van wereldwijde ervaring, stelt patiënten op hun gemak en neemt specialisten veel werk uit handen.

“Het was ons een waar genoegen om onze remote monitoring-oplossingen te kunnen ontwikkelen met Orange Business Services,” aldus Stefano Di Lullo, President CRM Business Unit bij Sorin Group. “Dankzij deze samenwerking zijn we erin geslaagd een remote monitoring-systeem te introduceren dat gebruiksvriendelijk en veilig is voor zowel arts als patiënt en dat gebruikmaakt van de intelligente functies van de apparatuur van Sorin. De introductie van deze dienst is een aanvulling op het groeiende portfolio van Sorin op het gebied van innovatieve hartimplantaten, met de bedoeling levens te redden en het ziektebeeld voor patiënten te verbeteren.”


Smartview maakt gebruik van een wereldwijd, schaalbaar e-health-platform van Orange Business Services, ondersteund door de wereldwijde dekking van het Orange-netwerk. Zorgverleners hebben 24 uur per dag toegang tot belangrijke klinische informatie via een beveiligde webapplicatie met een gebruikersvriendelijke interface, waarbij patiëntgegevens zijn opgeslagen in de beveiligde datacentra van Orange. Orange maakt dit platform mede mogelijk dankzij zijn krachtige in-house e-healthmogelijkheden, ervaring met integratie van e-health-systemen en uitgebreide machine-to-machine-mogelijkheden (M2M).

“Patiëntenzorg op afstand is sterk in opkomst en Orange Business Services heeft aanzienlijke kennis opgebouwd in het ontwikkelen en toepassen van e-health-platforms die remote monitoring en het in kaart brengen van chronische ziekten mogelijk maken,” aldus Thierry Zylberberg, Executive Vice President van Orange en algemeen directeur van Orange Healthcare. “We zijn bijzonder trots dat we met Sorin hebben kunnen samenwerken en als integrator van oplossingen en netwerkexploitant elkaars kennis konden toepassen bij de ontwikkeling en de introductie van Smartview.”

Remote monitoring is bedoeld voor het leveren van nazorg aan patiënten via het elektronisch verzenden van gegevens vanuit het hartimplantaat van de patiënt naar de behandelend arts. Met behulp van deze waardevolle gegevens kunnen zorgverleners mogelijke gezondheidsproblemen ontdekken voordat ze levensbedreigend worden en deze tijdig behandelen. Dit kan de noodzaak tot ziekenhuisopname verkleinen en de levenskwaliteit van de patiënt verbeteren.
Patiënten met CRM-apparaten moeten regelmatig naar hun arts, die controleert of hun implantaten correct functioneren en of de juiste behandeling wordt toegepast. Het behandelen van een groeiend aantal patiënten met een pacemaker vormt, in combinatie met de bijbehorende nazorg, een toenemende belasting voor artsen. Remote monitoring-systemen, waarmee artsen kunnen beschikken over gedetailleerde hartgegevens die door de geïmplanteerde apparatuur worden geregistreerd terwijl de patiënt gewoon thuis is, vormen een belangrijke mijlpaal in de patiëntenzorg.