Redactie - 06 april 2012

Markt BI, analytics en performance management blijft groeien


Gartner heeft onderzoek uitgevoerd naar de wereldwijde omzet op het gebied van BI-platformen, analytische applicaties en toepassingen op het gebied van Performance Management (PM). In dit marktsegment is volgens Gartner in het afgelopen jaar voor 12,2 miljard dollar (8,37 miljard euro) omgezet, een groei van 16,4 procent ten opzicht van 2010. Daarmee is het de tweede snelst groeiende softwaremarkt.

Ondanks de budgettaire beperkingen in de vaste IT-uitgaven, hebben bedrijven niet bezuinigd op de investeren in BI. Ook werd van de vrij te besteden gelden een belangrijk deel gebruikt voor de financiering van nieuwe initiatieven voor analytische oplossingen. Daarnaast geven de Gartner-onderzoekers aan dat organisaties in toenemende mate BI-software aanschaffen op initiatief van de business afdelingen.

De top 5 aanbieders domineren de markt. SAP blijft met een marktaandeel van 23,6 procent ruimschoots voor op de nummer 2 op de Gartner- ranglijst, te weten Oracle (15,6%). Daarna komen achtereenvolgens SAS Institute, IBM, Microsoft en de overige aanbieders. Deze leveranciers zijn gezamenlijk goed voor driekwart van de omzet. Door een combinatie van acquisitie, integratie en gerichte commerciële acties in het eigen afzetkanaal, weten ze hun positie te verstevigen met een ’gelaagd’ totaalaanbod. 

SAP heeft de omzet in Business Intelligence (BI)-software in de periode 2010 tot 2011 met 19,5 procent laten groeien. In 2011 stond SAP ook op de eerste plaats op de ranglijst van BI-leveranciers.